Nieuwe sleutelaar.

Voorstellen mag nu in een topic onder het "Project" forum

Moderators: Burty, vwFTB1, Gerrit H

Gebruikersavatar
stormm
Forum lid
Forum lid
Berichten: 25
Lid geworden op: za aug 07, 2010 2:48 pm
Locatie: Koudekerke (ZLD)

Nieuwe sleutelaar.

Bericht door stormm »

Hallo allemaal,

Ik heb 'm eindelijk, mijn eigen Bonito.
Maar om niet opnieuw het wiel uit te moeten vinden betreffende de techniek en andere zaken, wil ik graag lid worden van de club.

Wie ben ik:
Martin, 40 jaar, procesoperator/ technicus bij een energieleverancier.
Verder ben ik nog bezig om een supermotard (Kawasaki KLX 650) te bouwen.
En natuurlijk klussen in het huis wat nooit af is. Oja, in kinderen gaat ook nogal wat tijd zitten :-))

De Bonito:
Een rode Bonito uit 1969 met een verse APK.
Er ligt een 1600 Kever blokje in, het loopt, maar niet echt lekker (top 110 km/h)
De bodem ziet er goed uit, spuitwerk is recentelijk gedaan (geen prof. job)
De binnenkant is een ravage, evenals het electrisch.
Dus werk zat, maar het rijd al wel.

Ik zit nu al met stapels vragen, maar ik zal eerst het forum eens doorlezen.
Toch een vraag alvast, waar kan ik mij aanmelden als (betaald) clublid?

Groet, Martin

http://img820.imageshack.us/i/27753215.jpg/[/img]

Gebruikersavatar
Burty
Clublid
Clublid
Berichten: 1034
Lid geworden op: wo feb 28, 2007 5:44 pm
Locatie: Klaaswaal

Nieuweling

Bericht door Burty »

Hoi Martin,

Welkom op het forum van de Bonito-fanatici :!:

Leuk dat je ook al een Bonito hebt; komt mij een beetje voor als eentje die tot voor kort in de buurt van Terneuzen heeft gewoond.
Maar mooi dat je hem onder de Westerschelde hebt doorgetrokken.
Net achter de Zeeuwse Riviera heb je veel zonne-uren en dat is lekker voor het polyester.
Qua Bonito-dichtheid valt het wel mee in Zeeland, De dichtstbijzijnden staan in Tholen en daarna komen Zevenbergen, Oudenbosch en Klaaswaal.
Helemaal fijn is dat je er ook al mee de weg op kunt. Die topsnelheid komt wel weer terug; niet proberen gelijk verrot te trappen, probeer een beetje te trainen; laat hem maar wakker worden. !!

Nice to have you in tha house !

Bert, de secretaris van de Bonito Club Holland.

Gebruikersavatar
Nuni
Clublid
Clublid
Berichten: 306
Lid geworden op: vr mar 02, 2007 9:02 pm
Locatie: St Oedenrode

Bericht door Nuni »

welkom,

Goed dat de die van jou al rijdt ,kun je op je gemak de boel nakijken en met hulp van iedereen hier loopt ie ook nog harder hoor.
Ken er denk ik geeneen die maar 110 rijdt....wel?
(plaats hier uw zeikerige opmerking over de rijstijl van andere clubleden)
:)

Succes
Grtz Twan

Gebruikersavatar
stormm
Forum lid
Forum lid
Berichten: 25
Lid geworden op: za aug 07, 2010 2:48 pm
Locatie: Koudekerke (ZLD)

Bericht door stormm »

Ik ben onder de indruk!
De Bonito komt inderdaad uit Terneuzen. Met geknepen billen door de Westerscheldetunnel gereden om hem in Walcheren te krijgen. Heeft iemand nog meer info over deze auto die eerst groen was?
Het motortje moet eerst maar eens een beurt hebben, maar dat wordt na de vakantie.
Ik zal nog wat foto's in de projecten proberen te zetten.
Groet, Martin

Afbeelding
Afbeelding

herman
Clublid
Clublid
Berichten: 1153
Lid geworden op: wo feb 28, 2007 9:48 pm
Locatie: ALKMAAR

Bericht door herman »

Kijk aan ,
een rijdende Bo!!
Motortje , kleppen stellen, nieuwe bougie's en orginele bosch kontaktpuntjes monteren.
Eventueel een revisie-setje in de carburateur knutselen en een de opbrengst van de benzine pomp kontroleren.
Dan lekker rustig weer tot leven laten komen en na 1500km de klepjes en kontaktpunten opnieuw kontrolen en naar de Bonito meeting komen :lol:
Kerel, je hebt de velgen die op de folder van Emves de Bonito importeur stonden , harstikke leuk!!

Frans
Clublid
Clublid
Berichten: 203
Lid geworden op: di jun 05, 2007 9:53 pm
Locatie: Een

Welkom, welkom, welkom

Bericht door Frans »

Hoi Martin,

Welkom op het forum.

Je kun trouwens wel klagen over MAAR 110 km per uur.
Dat is al 110km harder dan menig andere Bonito!!
Die van mij heeft de laatste 20 jaar wel 250 kilometer afgelegd, maar dat was achterop de autoambulance!!
Dat was dan wel heel zuinig rijden, maar weer niet harder dan 80km/uur.
Dus dan is dat van jou zo slecht nog niet..

Ik zie je graag met de Bonito op een volgende technische meeting.

Groet'n uut Drenthieland, nog steeds maar 1 Bonito in deze provincie!!
Rij nooit harder dan je beschermengel vliegen kan...

Gebruikersavatar
stormm
Forum lid
Forum lid
Berichten: 25
Lid geworden op: za aug 07, 2010 2:48 pm
Locatie: Koudekerke (ZLD)

Bericht door stormm »

Nou ja, klagen, ik had er iets meer van verwacht zeg maar :-)
Eigenlijk is het zo gek nog niet want het remt ook als een oude krant.
Ik moet eerst eens op zoek naar alle typenummers, dan kan ik eens zoeken naar onderdelen zoals contactpunten enzo.



[Afbeelding][/img]

Gebruikersavatar
Rene
Forum lid
Forum lid
Berichten: 585
Lid geworden op: wo feb 28, 2007 10:48 pm
Locatie: Workum (Friesland)

Bericht door Rene »

Hallo Martin,

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.
Lijkt zo op het eerste gezicht een nette Bonito.
En net als wat Herman zij, even de motor een beurtje geven en dan eerst maar eens gaan rijden.
Als je de wagen eerst helemaal uit elkaar trekt is er veel minder aardigheid aan en is er na een poosje vaak geen motivatie meer om verder te gaan (Heb dit helaas vaak zien gebeuren).

Wel nog even een puntje van opbouwende kritiek.
Ik zie dat je een brandstoffilter in de motorruimte heb zitten.
Dit is levensgevaarlijk, en als er hier iemand is die weet hoe gevaarlijk benzine is ben ik dat helaas wel.
Heb afgelopen week ook weer een kever hier gehad met een lekkend filter omdat die al twee jaar steeds tegen de bobine zat te trillen en was deze gaan lekken en de benzine spoot er uit.

Dus waarschijnlijk even een puntje van aandacht.
Verder veel plezier met je nieuwe wagen.

Groet René H
If you can hear yourself screaming, the noise ain`t loud enough

Gebruikersavatar
stormm
Forum lid
Forum lid
Berichten: 25
Lid geworden op: za aug 07, 2010 2:48 pm
Locatie: Koudekerke (ZLD)

Bericht door stormm »

Precies wat ik van plan ben, een beurtje geven en dan lekker rijden.
Ik ben bekend met het fenomeen om iets in een donker hoekje van de garage te schuiven, ik heb nog een half afgebouwde Supermotard staan.
De tip van het benzinefilter neem ik mee, bedankt!

Groet, Martin

Gebruikersavatar
Wilmer
Clublid
Clublid
Berichten: 718
Lid geworden op: wo feb 28, 2007 9:07 pm
Locatie: Opeinde

Bericht door Wilmer »

Hey Martin Welkom hier! altijd fijn om nieuwe leden erbij te hebben.

Mooi exemplaar heb je daar staan, zoals hier al eerder vermeld ga er
lekker in toeren en denk dan je auto uit hoe je hem wilt hebben.

Ik heb helaas ook even een aandachts puntje voor je,

maak je motor plaatwerk weer even passend. dat wil zeggen maak even
van wat aluminium plaaten of iets dergelijks, de motorruimte weer dicht.

Je hebt een luchtgekoelde motor, deze moet zijn koellucht dus koude
lucht naast je deur wegtrekken (door de twee tunnels) zoals de situatie
nu is zou hij bij stilstaan de "koellucht" onder de auto vandaan trekken bij
de uitlaat weg, wat betekend warme lucht. dit komt de "koeling" niet ten
goede :wink: is ook even een stukje behoud van je motor zeker bij een
1600cc. Wanneer je de beplaating +/- een centimeter van de motor
afhoud kun je er een motor rubber van een T2b volkswagen bus omheen
leggen, dan is je hele motorruimte afgesloten.

Volgens mij dit Paruzzi nummer: 20790

http://www.paruzzi.nl

Have Fun!!

Groeten Wilmer
Gerrit H schreef:Hou de Bo's aan het rollen !!
Op zwenkwielen mag dat ook :D

Gebruikersavatar
R de winter
Clublid
Clublid
Berichten: 518
Lid geworden op: zo nov 01, 2009 10:25 am

Bericht door R de winter »

rempi
Laatst gewijzigd door R de winter op ma nov 29, 2010 3:04 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
stormm
Forum lid
Forum lid
Berichten: 25
Lid geworden op: za aug 07, 2010 2:48 pm
Locatie: Koudekerke (ZLD)

Bericht door stormm »

Bedankt allemaal voor de reacties.
Het leek mij ook wel netjes om de motorruimte dicht te maken met een stukje tranenplaat Wilmer, maar aan de praktische kant had ik nog niet gedacht.
Ik ben op zoek naar diverse onderdelen, dus heb ik eerst het motornummer maar eens opgezocht, D861305, dit lijkt me eerder een 1200 blok uit 1971??
Kunnen hier andere cilinders op zitten, of ben ik ge.....
Er zit wel een 34 mm Solex op, lijkt me ook niet origineel?
Nou ja, hij rijdt.

Groet, Martin

Gebruikersavatar
Wilmer
Clublid
Clublid
Berichten: 718
Lid geworden op: wo feb 28, 2007 9:07 pm
Locatie: Opeinde

Bericht door Wilmer »

Wilmer hier vanuit de bouwkeet,

Een D motor is inderdaad een 1200 motor, en hier passen helaas geen 1600 cilinders op. De 34pict is idd ook niet orgineel, aangezien dit wel weer een 1600 carb is, maar zolang hij er goed op loopt kan dit geen kwaad, hij zal alleen wat dorstig zijn ;). En ook wat meer vermogen leveren maar dit zul je eigelijk niet merken orgineel hoort er een 32pict op geloof ik.

Voordeel aan een 1200 ze zijn loei sterk ze gaan eigelijk nooit kapot en een genot om af te stellen.

Motorje even kleppenstellen, nieuwe bougies rotor en verdeler contact puntjes vervangen (ook al lijken ze goed de motor gaat er 10 keer beter van lopen) carb even reinigen en doorspuiten met de compressor. Revisie setje erin. Olie verversen en een nieuw zeefje plaatsen (je kunt ze schoon maken maar een nieuwe kost geloof ik iets van 5 euro) je herkent je motor niet meer terug ;)

Ik ga weer ff aan het werk zit alweer een kwartier te lang hahaha

Gr wilmer
Gerrit H schreef:Hou de Bo's aan het rollen !!
Op zwenkwielen mag dat ook :D

Gebruikersavatar
stormm
Forum lid
Forum lid
Berichten: 25
Lid geworden op: za aug 07, 2010 2:48 pm
Locatie: Koudekerke (ZLD)

Bericht door stormm »

Bedankt Wilmer, ik ga inkopen doen.
Paruzzi is bijna op om de hoek.

Gebruikersavatar
Rene
Forum lid
Forum lid
Berichten: 585
Lid geworden op: wo feb 28, 2007 10:48 pm
Locatie: Workum (Friesland)

Bericht door Rene »

Hallo Martin,

Ik zat nog eens een paar oude berichten terug te lezen toen ik die van jou ook tegen kwam.
Ik las dat je traanplaat om de motor heen wilde monteren.
Dit ziet er wel mooi uit maar word na verloop van tijd vet en vies.
Ook als je het dan schoon wilt maken blijft er vuil achter de ribbels zitten. :evil:
Heb dit zelf mee gemaakt in mijn kever met 2.0 type4 motor.
Had ook op deze manier de boel afgewerkt, maar qua onderhoud geen succes.
Als ik jou was zal ik eens achter in Herman z’n rode Bonito kijken.
Die heeft dit mooi opgelost met 3 stukken vlakke aluminiumplaat als ik het goed heb.
Daar tussen heeft hij ook weer een rubber geplaatst (welke weet ik even niet meer).

Beslis zelf hoe je het wilt maken, ik deel alleen mijn ervaring.


Groet René 8)
If you can hear yourself screaming, the noise ain`t loud enough

Gesloten