Epoxy of Polyester...

Hier gaat het over polyester en de carrosserie

Moderators: Burty, Gerrit H, herman

Plaats reactie
Wilmer
Clublid
Clublid

Epoxy of Polyester...

Bericht door Wilmer »

Hallo heren polyester/epoxy plakkers :lol:

Ik ben van plan om met mijn neus (die van de Bo dan) te beginnen. hier en daar wat scheurtjes wegwerken en kofferklepje open werken.

Mijn vraag: wat kan ik het beste gebruiken, gewoon polyester waarvan de bo ook is gemaakt of kan ik beter epoxy gebruiken?
Voordelen van epoxy, tis sterker beter bestand tegen water (lees weinig kans op osmose) stinkt niet tijdens gebruik.
Nadeel tis niet uv bestendig.

en ook weer een laagje Gelcoat erop smeren? en kan dit naderhand?

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen, ik ben namelijk nog een echte leek op het gebied van poly plakken....

Greetzz Wilmer
Gerrit H schreef:Hou de Bo's aan het rollen !!
Op zwenkwielen mag dat ook :D

Burty
Clublid
Clublid

Epoxy of polyester

Bericht door Burty »

Nou Wilmer,

Polyester is in ieder geval goedkoper. Bij alle andere besproken items komt geld altijd ter sprake, dus daar begin ik maar eens mee.
(Een beetje goede lamineerhars kost €5,30 per kilo; expoxy €11,--)

Epoxy hecht wel op polyester (na goed schuren); andersom niet.
(Als je eenmaal begonnen ben met epoxy dat zul je verder moeten).

Gelcoat (ook een polyester-achtige, zal waarschijnlijk niet zo tof hechten op expoxy. Vaak wordt een twee-komponentenlak aangebracht (DD-lak of zo).

Maar wat is er aan de hand met de neus?

Wilmer
Clublid
Clublid

Bericht door Wilmer »

hey bert! bedankt voor je snelle reactie!!

er zit een paar kleine scheurtjes in de bovenkant (tussen de koplampen en het kofferklepje dat hele smalle stukje)
Ben dus van plan een tunnel te maken vanaf de neus naar de geopende kofferklep zodat dit ook mooi in kleur kan meespuiten en je dus een mooie "inkijk" hebt.
Natuurlijk de deuren aanpassen ala Herman stijl zodat ik geen binnenbekleding tegen de rubbers aan heb. (Herman heb je hier patent op? :lol: dan moet je het maar zeggen, verzin ik iets anders :lol: )
De achterkant word dicht net als Bert met de VR6. verder geen grote aanpassingen aan de koets.

Waar koop jij je hars en andere spullen? Polyservice ofzo?

Greetzz Wilmer

Burty
Clublid
Clublid

Polyester

Bericht door Burty »

Ja, ik ben een klant van Polyservice.
De ervaring die ik heb met hun materialen is erg goed. In de winkel (filiaal Nieuwerkerk aan den IJssel) staat alles netjes en overzichtelijk opgesteld. Ook staan er voorbeelden van de materialen na bewerking.
Daarbij komt nog eens dat ze met tips en trucs komen die heel bruikbaar zijn. Ook hebben ze een boek uitgebracht (Praktijkhandboek Kunststoffen). Als je dit eens op je gemak doorlees krijg je een heel goed idee van de dingen die je juist wel, of liever niet moet doen. De rest moet je zelf ervaren.

Soms wordt beweerd dat ze duur zijn. Ik heb niet zoveel vergelijkingsmateriaal. Ik kan alleen zeggen dat de spullen die ik er vandaan heb lekker te verwerken zijn.

Kijk anders eens op http://www.polyservice.nl?

Laatst heb ik nog een bergje foto's gemaakt over het maken van een plaatje polyester (dat later weer in de Bonito te gebruiken is).
Binnenkort op de site als artikel.

Als ik jouw plannen zo eens zie zou ik polyester gebruiken. :D

Wilmer
Clublid
Clublid

Bericht door Wilmer »

ik was al bekend met polyservice en had ook al even met ze gemaild. heb zojuist nog even een mailtje gestuurd ivm een handboek.

Ik denk dat het dan toch maar polyester gaat worden ipv epoxy. aangezien ik volgens mij nog wel een aantal litertjes nodig heb...

Greetzz Wilmer

Burty
Clublid
Clublid

Bericht door Burty »

Vertel nog eens wat van die "tunnel" ?

Wilmer
Clublid
Clublid

Bericht door Wilmer »

Ik wil dus een tunnel maken vanaf de grill tot aan de geopende uitstroom openingen in de kofferklep. Deze wil ik zo maken dat je dus niet zoals de meesten hier een stukje gaas in de klep openingen hebt:

Afbeelding
Beetje moeilijk te zien... maar hier zit dus een grilletje in de klep...

Wat ik wil, dat je zeg maar als je door de opening van de klep kijkt je zo door een gelakte tunnel kijkt en de straat kunt zien met alleen een oliekoeler erin.. tis een hoop werk en om het netjes te maken zal ook nog wel een hele klus worden.

Voordeel hiervan is dat je optimale koeling hebt. geen wervelingen onder de kofferklep staat netjes als je de klep opend en minder druk op de klep van binnenuit. Misschien ga ik er wel een stalen frame in verwerken van hoeklijnen waar ik het polyester omheenplak dan kan ik hierop ook gelijk scharnieren maken.

Maar ik ga me eerst nog wat meer verdiepen in het polyester plakken voordat ik hier mee ga beginnen..

Greetzz Wilmer

Daan C.
Forum lid
Forum lid

Bericht door Daan C. »

http://www.wilsor.nl/

Is het spul dat ze ook in modelbouwzaakjes verkopen enzo (gele flessen met rode schuine label.

Waren heel aardig in hun mailtje toendertijd, verkopen dus ook aan particulieren (dat was mijn vraag)

Ik zou ff prijs-vergelijking uitvoeren en dat hier publiceren ;) heb ook nog wat poliesterwerk te doen ;)
Geen bonito meer; rijdt nu op 2 cilinders.

mies
Clublid
Clublid

Bericht door mies »

kijk eens op roaringforties.com.au
geinige spullen :)

Plaats reactie