Verwijderen van de lak...

Hier gaat het over polyester en de carrosserie

Moderators: Burty, Gerrit H, herman

Plaats reactie
Wilmer
Clublid
Clublid

Verwijderen van de lak...

Bericht door Wilmer »

wat is volgens jullie de beste manier om de lak van de bonito te verwijderen, zonder de gelcoat te beschadigen.

A: Gewoon met de schuurmachine korrel 180
B: Verfafbij
C: Met de verfföhn en een plamuurmes?
Gerrit H schreef:Hou de Bo's aan het rollen !!
Op zwenkwielen mag dat ook :D

Rene
Forum lid
Forum lid

Bericht door Rene »

Hoi Wilmer.

Ik heb eerst ook een stukje met de verfstripper gedaan maar bedacht me toen opeens dat ik de body aan het verzwakken was.
Dit dacht ik althans omdat de gelcoat los ging laten en de vezels van de polyester toplaag ook.
Ben daar dus maar mee gestopt ook omdat ik op dat gedeelte een hoop plamuurwerk heb gehad om het allemaal weer strak te krijgen.

Ik heb het gedaan met korrel 40 en 60 de eerste lagen tot ik in de buurt kwam van de gelcoat.
Ik weet dat dit heel rigoureus klinkt maar anders komt er geen eind aan als je net als mij ontelbare lagen lak er op hebt.
Daarna met 180 of 120 de laatste restjes er af schuren en als laatste met 320 of 400 de hele body spuitklaar schuren tot alle krasjes weg zijn.

Wat me op viel dat de gelcoat echt heel hard was en dat je daar echt wel even moeite voor moet doen om er door heen te schuren als je dat zou willen.
Bij mij was de gelcoat grijs, maar er schijnen ook andere kleuren te zijn gebruikt.
Voor die kleuren moet je even bij Bert zijn die heeft het me laatst nog verteld.
Wel zo makkelijk om te weten wanneer je op die coating zit te schuren en er niet doorheen wil.

Als er nog wat is hoor ik het wel.

Kikker
Clublid
Clublid

Bericht door Kikker »

Afbijten gaat goed zelfs in verschillende lagen.

Afbeelding
Klik op foto voor onze bonito-weblog
Afbeelding

Daan C.
Forum lid
Forum lid

Bericht door Daan C. »

Gelcoat is normaalgesproken niet meer zacht te krijgen, het verbrand alleen maar als je het (te) heet maakt. En het kan best heet hoor, genoeg om ouderwetse laklagen om te toveren tot eenzelfde structuur als oude kaasplakjes.

Afbijt is niet geschikt aangezien dit in de porien van de gelcoat zal achterblijven en dit haast nooit meer eruit te wassen is.

Ik zou zeggen zorg voor een goede fohn en doe voorzichtig. Je merkt het gauw genoeg als je de gelcoat aan het verkloten bent aangezien die zwarte blaasjes gaat vertonen. Als de gelcoat toch al zo gaar is ofzo dat hij ook loslaat moet hij sowieso vervangen worden om te zorgen dat je verse lak er niet al na een paar weken af begint te komen.
Geen bonito meer; rijdt nu op 2 cilinders.

TerraXY
Forum lid
Forum lid
Contacteer:

Bericht door TerraXY »

@Wilmer,

Ik beschouw warm strippen als geen goede optie. En je toch warm wilt strippen EN je oude gelcoatlaag weer echt te gaan gebruiken dan ligt het mede aan de kleur van de gelcoat en de gebruikte verf: bepaalde kleuren in de gelcoat (oa de warme geel soorten en warm rode soorten zijn al gevoelig voor warmte vanaf ca 150 graden) dus dan is warmstrippen geen echte optie omdat je dan al kleurverschillen krijgt en verder moet je een verf hebben die bij relatief lage temperatuur te strippen is.
In elk geval zal bij warmte de polyesterlagen weer gaan stretchen/releasen en heb je kans op vervorming. Naar mijn idee zijn er diverse Bo's en ander polyesterbody's verpest (uit model) oa doordat ze te warm zijn gestript. (polyester vervormd in de loop van de tijd net als glas: warmte is hierbij een belangrijke factor)

Verfafbijt zie ik niet als een optie voor welke bewerking aan polyester dan ook. (als er afbijt is gebruikt spuit ik polyester pas na extra chemische voorbewerkingen)

Het verhaal van Rene met schuren 40-80-160-400 is op zich prima.
Maar wil je echt terug naar je gelcoat voor de kleur of terug naar de gelcoat voor ondergrond?? En zonder de gelcoat te beschadigen is bijna onmogelijk: Je zult hem net moeten raken en dan weer in orde moeten brengen via deze methode: dan krijg je het beste resultaat op basis van gelcoat.
Als het voor ondergrond is: schuur tot 160 (40-80-160) en gebruik daarna een primer die je met 400 nat schuurt om een goede basis voor je nieuwe verf/kleur lagen te krijgen.
Als je weer voor de kleur gaat: methode Daan t/m 160 droog daarna 400-800-1200 nat en polijsten. (dit was voor mij een tentamenstuk maar dan wel 100% handgeschuurd en handgepolijst) of schuur tot 400 en vernis.
En ga spuiten onder kamertemperatuur! NIET in een verwarmde cabine!

Maar mijn voorkeur is strippen tot in de polyester. (Zelf gebruik ik helemaal geen gelcoats!)

@rene:
Gelcoat is normaal gesproken gekleurde polyester met parafine die in een aantal standaard kleuren te krijgen is. Uiteraard zijn daar zeer veel varianten op denkbaar om 1 en ander op kleur te krijgen zelfs met mica, metalic en flakes. De hardheid komt vooral door vulstoffen zoals bv titaanwit die vaak als basis in de kleur zitten en transparantie van de kleur moeten camoufleren maar ook kalk, kaölien worden toegepast.
Just a Bonito is just ONE Bo! Making a GT40 wide body :)

Wilmer
Clublid
Clublid

Bericht door Wilmer »

mijn Gelcoat is dus grijs. Ik wil deze zoveel mogelijk in tact houden dus
misschien ga ik dan toch maar net de "roze/rode" kleur eraf schuuren tot op
de spuitplamuur. Ik zit alleen even met de "kuilen" die ik in de spuitplamuur
laag heb geschuurd tot op de gelcoat om hier en daar een scheur weg te
werken met polyester (heb mooie breede kraters gemaakt en opgevult met
glasmat en hars daarna afgewerkt met gelcoat) . Ik denk dat ik dat het beste
kan laten herstellen door een profesioneel iemand.. aangezien strak maken
niet een van mijn beste kwaliteiten is... (heb ik denk ik ook niet het geduld
voor laat staan de knowhow) hopelijk een kwestie van nieuw laagje
spuitplamuur en dan strak trekken...

TerraXY
Forum lid
Forum lid
Contacteer:

Bericht door TerraXY »

Wilmer schreef:mijn Gelcoat is dus grijs. Ik wil deze zoveel mogelijk in tact houden dus
misschien ga ik dan toch maar net de "roze/rode" kleur eraf schuuren tot op
de spuitplamuur. Ik zit alleen even met de "kuilen" die ik in de spuitplamuur
laag heb geschuurd tot op de gelcoat om hier en daar een scheur weg te
werken met polyester (heb mooie breede kraters gemaakt en opgevult met
glasmat en hars daarna afgewerkt met gelcoat) . Ik denk dat ik dat het beste
kan laten herstellen door een profesioneel iemand.. aangezien strak maken
niet een van mijn beste kwaliteiten is... (heb ik denk ik ook niet het geduld
voor laat staan de knowhow) hopelijk een kwestie van nieuw laagje
spuitplamuur en dan strak trekken...
Laat ze dan wel een kunststofprimer gebruiken en geen washprimer of fosforhoudende primer. Maar er is toch wel iemand bij Frieslandkevers Drachten die dit werk doet??

Wilmer
Clublid
Clublid

Bericht door Wilmer »

ze hebben bij Friesland kevers drachten geen spuiter dat besteden ze uit. Ik zoek het liefst ook een profesionele spuiter die ervaring heeft met het spuiten van polyester...

Ik zal het tzt op tafel leggen dat het geen wash primer of fosfor houdende primer op mag.

Bedankt voor de waarschuwing :)

Burty
Clublid
Clublid

Lak van de gelcoat verwijderen

Bericht door Burty »

Ik moet vrijdag toch nog even bij PolyService zijn. Moet ik het eens even vragen?

Als je nog materiaal nodig hebt moet je het maar zeggen, dan neem ik het gelijk mee naar de nieuwjaarsvergadering in Ingen?

Burty
Clublid
Clublid

Lak eraf

Bericht door Burty »

O ja, zelf ben ik voorstander van schuren.

Wat al gezegd is, voorzicht naar de gelcoatlaag toe werken. Zodra die in beeld komt nog secuurder gaan "blokken". Hiermee wordt de body nog gladder, je verwijderd dan ook lichte oneffenheden in de gelcoatlaag.

Gebruik niet te weinig schuurpapier. Je krijgt een beter resultaat door minder hard te drukken met een 'scherper' stuk schuurpapier dan door harder te drukken en met 5 velletjes de hele auto te doen.

Wilmer
Clublid
Clublid

Bericht door Wilmer »

Nee heb voldoende voorraad kwa polyester spul ;) toch bedankt voor het aanbod!

Als je even bij polyservice zou willen vragen hoe je het beste een koets kan schuren graag!

En wat raden jullie vervolgens aan... met de hand schuren? of met een exentrisch roterende schuurmachine schuuren?
Afbeelding

Het gaat dan om deze dus geen "hobbybob"

Nog even een vraagje Burty... zou je je kofferklep ook mee kunnen nemen naar Ingen?

TerraXY
Forum lid
Forum lid
Contacteer:

Bericht door TerraXY »

Wilmer schreef:Als je even bij polyservice zou willen vragen hoe je het beste een koets kan schuren graag!

En wat raden jullie vervolgens aan... met de hand schuren? of met een exentrisch roterende schuurmachine schuuren?
Afbeelding

Het gaat dan om deze dus geen "hobbybob"
Met 40 droog tot de laag precies boven de gelgoat of tot de gelcoat (zodra je ook maar iets ervan ziet) daarna verder met 80 droog zodat je het grootste deel ziet. Daarna 160 droog tot het gewenste resultaat.
400 nat als voorbewerking voor de primer. Uiteraard daarna de auto voldoende laten drogen. (Ik denk eerder in weken dan in dagen :) )
En zoals Burty al schrijft: NIET DRUKKEN! De machine moet het werk doen en werk in niet te kleine vlakken.
(een goed gezette gelcoat is zeker een paar tiende mm's dik dit geeft je de nodige speling met het schuren)
Overigens lijkt met je Makita zeer geschikt voor de grote vlakken en daar is niks mee maar zo'n kleine handpalm hobby schuurmachine is verduveld handig om het fijnere werk te doen. En een gedeelte blijft handwerk of "spitsengefuhl" met de machine :)
(Ik gebruik zelf ook nog grover schuurpapier (van een Parket schuurmachine; korrel 10?? ) en zelfs een bandschuur en een slijpschijf is me niet vreemd bij het strippen maar goed: ik strip ook de gelcoat )

Daan C.
Forum lid
Forum lid

Bericht door Daan C. »

tipje; scotchbrite pad voor op de haakse slijper of boormachine van 3M

Die lak vlíegt eraf. speciaal daarvoor gemaakt namelijk.

Ook ontroesten gaat daar veel beter mee dan met staalborstels of schuurlinnen.
Geen bonito meer; rijdt nu op 2 cilinders.

Plaats reactie