LED verlichting

Hier gaat het over polyester en de carrosserie

Moderators: Burty, Gerrit H, herman

Plaats reactie
TerraXY
Forum lid
Forum lid
Contacteer:

LED verlichting

Bericht door TerraXY »

De achterlichten en de knipperlichten van mijn Bo worden LED verlichting.
Daarbij ga ik voor de grootte aantallen: stoplicht (rood) 150 stuks, achterlicht (rood) 50, knipperlicht (geel/oranje)(voor/achter 50, knipperlicht (geel/oranje)(links/rechts voor EN achter ) 30 en spiegels 10
Dus totaal 400 rood en 340 oranje totaal 740 stuks = € 74: Via Marskramer: 10 stuks compleet bedraad met batterijhouder voor 1 euro. KOOPJE dus!
Op zich hebben LED's problemen tav de "kijkhoek" daarom dan ook mijn keus voor de grote aantal: middels integratie in de rondingen van de body is deze kijkhoek geen probleem en de door mij geplande totale integratie van LED in de body geeft een totaal nieuwe visie aan de verlichting. (I wil have the first car with "integrated lightholes")
Nu alleen de koplampen nog een oplossing voor zien te vinden: Het schijnt dat hiervoor volgens de nieuwe voorschriften nog geen LED's mogen toegepast worden maar ook daar ben ik nu mee aan het experimenteren: gisteren witte leds aangeschaft van 18.000 mcd (micro candela) waarbij ik ga kijken hoe ik daar koplampen van kan maken die eventueel niet van "echte" lampen te onderschijden zijn. (Weet iemand overigens hoeveel een standaard koplamp en grootlicht in mcd's is: Ik test het nu gewoon uit en koop dan weer LED's bij)

(op 17-11-2007 geupdated - aantalllen omhoog bijgesteld)
Laatst gewijzigd door TerraXY op za nov 17, 2007 6:24 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Just a Bonito is just ONE Bo! Making a GT40 wide body :)

TerraXY
Forum lid
Forum lid
Contacteer:

Bericht door TerraXY »

Met de LED,s gaat het prima. Kwam alleen een (luxe) probleem tegen: de lichten zijn te fel! (Op zich was helderheid ook mijn bedoeling maar bij testen kwam duidelijk voor: TE fel.)
Op zich is dit met een voltage regulator prima te regelen en draagt dit verlagen alleen maar bij aan de levensduur. (Ik wi een MBTF 100.000 10% = optewel ruim 10 jaar continu aan met een maximale uitval van 10 LED's per 100)
Ben nu nog bezig om een diffusor aan te brengen zodat het wat minder "LED" lijkt. Maar het heeft wel wat: Op afstand zijn het nu al lampen van 10 bij 20 cm die gelijkmatig verlicht zijn.
Op zich plaats ik alle LED's (Ik bouw 25% overhead in omdat ingegoten LED's natuurlijk nooit vervangbaar zijn) maar het is dus overkill: voor minder dan 50 € aan LED's heb je alle lichten (behalve dus de koplampen) geplaatst: Zet dit af tegen de lampen die je er normaal al in hebt en de levensduur dan is dit echt een koopje.
(Met dank aan Marskramer)
Zodra de website verhuist is zal ik 1 en ander publiceren (zal 24-11 gaan gebeuren)

Daan C.
Forum lid
Forum lid

Bericht door Daan C. »

doe es een paar fototjes van je testopstelling

nie zeure; this thread is worthless without pic's.

ps autoverlichting doen ze meestal in lumen aangeven, niet candela's. 3200 zijn het er voor een std 35watt setje 8000k xenon.
1200 voor 55 watt halogeen (4500k)
Geen bonito meer; rijdt nu op 2 cilinders.

TerraXY
Forum lid
Forum lid
Contacteer:

Bericht door TerraXY »

Daan C. schreef:doe es een paar fototjes van je testopstelling
nie zeure; this thread is worthless without pic's.
ps autoverlichting doen ze meestal in lumen aangeven, niet candela's. 3200 zijn het er voor een std 35watt setje 8000k xenon.
1200 voor 55 watt halogeen (4500k)
Foto's: volgende week op de site (Ik heb de foto's al wel vandaag genomen) En je hebt gelijk!

LED gaat in candela omdat LED's een richting hebben: dus ik zal het ergens moeten zien om te rekenen. Overigens: Kloppen bovenstaande waardes?? is xenon bijna 2,5 zo sterk als halogeen??

Daan C.
Forum lid
Forum lid

Bericht door Daan C. »

sterker nog, setje 6000k xenon is meer dan 3x zo sterk.

TerraXY
Forum lid
Forum lid
Contacteer:

Bericht door TerraXY »

Daan C. schreef:sterker nog, setje 6000k xenon is meer dan 3x zo sterk.
3200/1200 is niet helemaal 3 maal maar het verhaal is duidelijk (het is ook geen bijna 2,5X (het 2,67X rekenkundig)

Bedankt voor je rappe reactie: Ik heb net de foto's van de proefopstellinggen genomen en alles weer eerst in de dozen gedaan.
Nu zien hoe 1 en ander calculatief onderbouwd kan worden.
(Met de oranje knipperlichten en de rode achter en stoplichten heb ik het op het oog gedaan. Maar met koplampen moet het gewoon goed: officieeël mag het niet. Maar ik ben van plan het gewoon voor de keuring te gooien waarbij ik dan wel de "normale" koplampen zoveel mogelijk zal evenaren)

Daan C.
Forum lid
Forum lid

Bericht door Daan C. »

mm als je zo pietje precies loopt te doen wel ff goed lezen he 8)

heb het over 2 verschillende kleurtemperaturen.

TerraXY
Forum lid
Forum lid
Contacteer:

Bericht door TerraXY »

Daan C. schreef:mm als je zo pietje precies loopt te doen wel ff goed lezen he 8)

heb het over 2 verschillende kleurtemperaturen.
Jij zat te hoog, ik zat te laag :) Maar dat doet er niet toe: Ik twijfelde gezien het verschil aan de waarden en dat heb je bevestigd.

Maar bij candela's en lux(lumen) doet de kleur er toch niet toe tav de waardes. Op zich zeggen die waardes niet alles: wij zien het spectrum toch niet allemaal gelijke sterk.

Daan C.
Forum lid
Forum lid

Bericht door Daan C. »

nee maar een lamp met een bepaalde kleurtemperatuur maakt wel meer of minder licht dan een andere kleurtemperatuur. en dan heb ik het over licht als een energiewaarde.

in dit geval geeft een 6000k lampje meer licht af als een 10000k bijv.

TerraXY
Forum lid
Forum lid
Contacteer:

Bericht door TerraXY »

Ik kreeg een vraag (volgens mij van Burty) of 1 en nader ook CE is.

Ja, ik heb de verpakking bewaart en het heeft CE. Ik maak er zelf een armatuur om die dan natuurlijk niet CE is maar het elektrische deel is aantoonbaar CE dus ik hoop hiermee de discussie te kunnen vermijden.

Nuni
Clublid
Clublid

Bericht door Nuni »

o dat is mooi!
denk dat ik zoiets ook ga ontwerpen
(als t zover is,wat nog wel ff duurt :oops: )

TerraXY
Forum lid
Forum lid
Contacteer:

Bericht door TerraXY »

Nuni schreef:o dat is mooi!
denk dat ik zoiets ook ga ontwerpen
(als t zover is,wat nog wel ff duurt :oops: )
Hey Nuni,
bedenk dat na Kertsmis de goedkoopste tijd is: dan worden ook de LED's geruimd :)
(Nu kreeg ik deze ledjes al voor beduidend minder dan in de elektronica handel en deze ledjes waren al per 10-tal bedraad (multicore) wat ik dus ook een voordeel groot vond) Verder werkte de manager van het filiaal mee: hij heeft alles voor mij opgezocht en besteld: een filiaal kreeg standaard maar 24 setjes terwijl ik nu al 78 setjes heb gekocht.
Ikzelf hoop dan nog een 1000-3000 witte lampen voor de grootlicht en dimlicht en achteruitrij licht op de kop te tikken; in echt geval mag de achteruitrijlicht nog in LED (maar dat zijn maar een 200 a 400 (2 achteruitrijlichten)

Daan C.
Forum lid
Forum lid

Bericht door Daan C. »

ja oke allemaal leuk en aardig maar post nou eens een foto gozer?

bertv
Clublid
Clublid

Bericht door bertv »

Ik kwam mischien een handige link voor je tegen.

http://led.linear1.org/lumen.wiz

Hier kun je mcd omrekenen naar lumen.

Ben zelf ook bezig met led verlichting. Het voordeel is dat ik corvette achterlichten heb en heb in de usa de Led uitvoering besteld..
Nu alleen nog de voorkant..

Suc6 en ben erg benieuwd naar het resultaat :o

Daan C.
Forum lid
Forum lid

Bericht door Daan C. »

probleem met die lumen is dat een hoeveelheid lumen op een bepaalde frequentie een andere 'hoeveelheid zichtbaar licht' geeft dan op een andere frequentie. Dus je hebt weinig aan omrekentabellen enzo.

Plaats reactie