Kilometer teller.

Bestemd voor overige technische vragen

Moderators: Burty, Gerrit H, herman

Plaats reactie
Fred van Veen
Clublid
Clublid
Berichten: 107
Lid geworden op: za apr 26, 2008 10:22 pm
Locatie: Bovenkarspel

Kilometer teller.

Bericht door Fred van Veen »

Mijn kilometer teller geeft de laatste 300 kilometer een tikkend geluid? misschien daarvoor ook wel, maar toen had ik nog een herrie uitlaat. Gaat de teller nu stuk, of is ie dan nog te redden?

Zou best leuk zijn natuurlijk, want die FT tellers hebben wel wat vind ik.
Hij wijst nog steeds prima aan, maar ik zie dat de naald ook staat te trillen.
Straks zit ik weer een nieuw binnenwerk in een oude meter te prutsen net als bij de toerenteller.

Auto's krijgen met de jaren geen ervaring ze worden oldtimer.
Een oldtimer heb je niet; je draagt er de zorg voor.

Gebruikersavatar
Wilmer
Clublid
Clublid
Berichten: 718
Lid geworden op: wo feb 28, 2007 9:07 pm
Locatie: Opeinde

Bericht door Wilmer »

je kan geluk hebben dat de kabel op breken staat. geen idee wat een kabel kost maar is altijd de moeite waard als het daarmee is opgelost
Gerrit H schreef:Hou de Bo's aan het rollen !!
Op zwenkwielen mag dat ook :D

Gebruikersavatar
albert.vanderveen
Forum lid
Forum lid
Berichten: 54
Lid geworden op: wo feb 28, 2007 9:04 pm
Locatie: Neede

Bericht door albert.vanderveen »

Fred, ik had dat laatst ook, ik hoorde een irritant tikje, ik heb de kabel toen even los gehad en er wat ingespoten, nu hoor ik hem niet meer, maar dat kan natuurlijk ook een andere reden hebben :)

herman
Clublid
Clublid
Berichten: 1153
Lid geworden op: wo feb 28, 2007 9:48 pm
Locatie: ALKMAAR

Bericht door herman »

De tellers van onze Bo hebben al een mooie leeftijd,
euvel kan zijn dat het smeermiddel dik wordt door ouderdom en kou.
De tandwieltjes krijgen het dan zwaar.
Ik zelf heb in de loop van de tijd af en toe de km kabel vervangen.
Meestal monteer ik die van een 1303 de langste die leverbaar is.
Ook het naafdopje kan spelling krijgen,
het vierkante gaatje kan uitgelubbert raken,
dan krijg je echter meestal een schommelde tellernaald.
Je binnenkabel gaat dan schokkend draaien namelijk.

Gebruikersavatar
R de winter
Clublid
Clublid
Berichten: 518
Lid geworden op: zo nov 01, 2009 10:25 am

Bericht door R de winter »

je tom stom verhelpt dit geval :lol:
gr rempi :D

Fred van Veen
Clublid
Clublid
Berichten: 107
Lid geworden op: za apr 26, 2008 10:22 pm
Locatie: Bovenkarspel

Bericht door Fred van Veen »

Ik begrijp het......smeer 'm.

Ik ga er werk van maken!
Thanks.
Een oldtimer heb je niet; je draagt er de zorg voor.

Gebruikersavatar
Wilmer
Clublid
Clublid
Berichten: 718
Lid geworden op: wo feb 28, 2007 9:07 pm
Locatie: Opeinde

Bericht door Wilmer »

je kunt het zekere voor het onzekere nemen en de klok laten nakijken door
een expert. Wanneer de bo klok de geest geeft is het maar de vraag of je er
weer een terug kan kopen :wink:
Gerrit H schreef:Hou de Bo's aan het rollen !!
Op zwenkwielen mag dat ook :D

Gebruikersavatar
R de winter
Clublid
Clublid
Berichten: 518
Lid geworden op: zo nov 01, 2009 10:25 am

Bericht door R de winter »

Sorry F……. ik heb dit zelfde probleem.
Maar rij al een poos met dit dingetje.
Naar duitsland zat ik te vloeken en te tieren.(dit helpt niet)
Ik wacht net zo lang dat de boosdoener naar boven komt.
Ik zal het je laten weten.
Je tom tom herstelt het probleem onderweg -plusminus 4 km te hard.
Mijn kever kabel draait op een opel gt teller!
Daar zit ook al een afwijking in.

Fred misschien kan je hier wat mee.
Ik wil je vraag herstellen sorry.

Gr remko de winter :D

Fred van Veen
Clublid
Clublid
Berichten: 107
Lid geworden op: za apr 26, 2008 10:22 pm
Locatie: Bovenkarspel

Bericht door Fred van Veen »

Het was inderdaad de kabel. Is nu helemaal gebroken. Ik zag ook dat er een schokbreker lekt en dat er wat ruimte zit op een naald lager in de vooras. Heb meteen alle bussen uit de vooras gepakt en er zitten nu polyurethane in. Schokbrekers liggen op de werkbank, die komen van de week. Hadden in de winkel een leuke set speciaal voor verlaagde onderstellen. Startmotor vervangen door een twee keer zo zware en drie keer zo snelle. Is het winter of zo.....????

Ik heb helemaal geen tijd, maar het is zo leuk.
Een oldtimer heb je niet; je draagt er de zorg voor.

Gebruikersavatar
Rene
Forum lid
Forum lid
Berichten: 585
Lid geworden op: wo feb 28, 2007 10:48 pm
Locatie: Workum (Friesland)

Bericht door Rene »

Een startmotor van een skoda octavia schijnt ook te passen.
Maakt niet uit van welke type motor, zijn allemaal het zelfde.
Had dit op keversite gelezen. :study:
Bijkomend voordeel, deze draaien al snel van zich zelf.


Groet René 8)
If you can hear yourself screaming, the noise ain`t loud enough

Fred van Veen
Clublid
Clublid
Berichten: 107
Lid geworden op: za apr 26, 2008 10:22 pm
Locatie: Bovenkarspel

Bericht door Fred van Veen »

Getver......nieuwe kabel, meter gereinigd. Blijft ie bij vijftig steken. Wel lekker legaal overal vijftig rijden, maar schreeuwend over de snelweg blijft het ook vijftig. Waar koop ik het best een nieuwe teller waar ik dan de plaat van de FT weer in pruts?

Het ligt echt aan de snelheidsmeter, de dag teller draait wel gewoon lekker mee.
Een oldtimer heb je niet; je draagt er de zorg voor.

Gebruikersavatar
Rene
Forum lid
Forum lid
Berichten: 585
Lid geworden op: wo feb 28, 2007 10:48 pm
Locatie: Workum (Friesland)

Bericht door Rene »

Pfff, sorry Fred heb hier helaas ook geen antwoord op.
Misschien de oudegarde die daar een antwoord op weten.
Je zal toch denken dat het een universele teller is geweest waar ze deze platen in geplaatst hebben.

Ook is er natuurlijk nog de optie om hem te laten repareren/ restaureren.
Na even zoeken kwam ik op dit adres.
http://www.casuutrecht.nl/dashboard_instr_dashboard.htm
Ik zeg niet dat dit je oplossing is, maar het is een mogelijkheid.


Groed René 8)
If you can hear yourself screaming, the noise ain`t loud enough

Fred van Veen
Clublid
Clublid
Berichten: 107
Lid geworden op: za apr 26, 2008 10:22 pm
Locatie: Bovenkarspel

Bericht door Fred van Veen »

Montage was het lek.

Bij de montage van de nieuwe kabel heb ik meteen een nieuw doorvoerrubbertje in de vooras gezet. Echter heb ik toen de kabel te ver in het rubber gestoken. Hierdoor steekt het hart van de kabel 2 mm te ver naar buiten voor de naaf kap (zie je nie). Als nu de nafkap wordt gemonteerd staat er spanning op de kabel achter in de teller. Deze kan de axiale druk niet weglageren en loopt vrolijk niet meer mee of blijft steken. Kabel terug getrokken uit doorvoerrubbertje. Probleempje opgelost.

Teller is wel gesmeerd en schoongemaakt en doet het weer als een nieuwe.

Sometimes life is simple.

Groet domoor.
Een oldtimer heb je niet; je draagt er de zorg voor.

Plaats reactie