Project Jelle & Romy

Stel je voor, houdt het up to date en geniet van de reacties van ander gebruikers

Moderators: Burty, Gerrit H

Plaats reactie
Gebruikersavatar
gigawebs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 86
Lid geworden op: do mei 19, 2011 1:09 pm
Locatie: Weesp
Contacteer:

Bericht door gigawebs »

Leuk die reacties! :D

Deze bonito heeft geen slapend kenteken, hij heeft helemaal geen kenteken. Hij is in duitsland opgebouwd en bij import naar nederland in de jaren 70 mocht de eigenaar maar 1 auto importeren, en dat is een andere auto dan de bonito geweest. De bonito is als ' onderdelen' naar nederland gekomen.

Ik heb juist begrepen dat een automaten onderstel (of 1303 en 1302) juist NIET past? Dit ligt er momenteel ook niet onder.

Waar wil je met een 1303/02 je veerpoten aanvast maken? Dan moet je grote aanpassingen aan de body gaan doen. of niet?

Wij willen hem in eerste instantie gewoon rijdend hebben, dus vandaar dat we zoeken naar een gewone 1200 kever zodat we hem met zo weinig mogelijk werk rijdend krijgen...


Is het onderstel van een mexicaan gelijk aan die van een standaard 1200?

Overigens, een oud chassis zonder apk plicht is wel leuk natuurlijk :P Maar als je dat moet aanschaffen ben je veeeel meer geld kwijt dan gewoon elke 2 jr apk :P

Willy
Forum lid
Forum lid
Berichten: 37
Lid geworden op: di mar 29, 2011 10:17 pm
Locatie: Pulle-Zandhoven

Bericht door Willy »

Als je achter ÏRS wil hebben moet je op zoek gaan naar een Kever automaat onderstel. Met een 1302 onderstel zijn er ook mogelijkheden. Een 1303 is uitgesloten.
Je moet, omdat je dan enkel een Volkswagen kenteken hebt, langs de RDW keuring eens de wagen rijvaardig is.

Je zal misschien denken wat weet die Belg ervan :roll: , maar wij laten bijna wekelijks omgebouwde Kevers keuren bij de Nederlandse RDW.

Mvg, Willy

Gebruikersavatar
Wilmer
Clublid
Clublid
Berichten: 718
Lid geworden op: wo feb 28, 2007 9:07 pm
Locatie: Opeinde

Bericht door Wilmer »

Willy schreef:Als je achter ÏRS wil hebben moet je op zoek gaan naar
een Kever automaat onderstel. Met een 1302 onderstel zijn er ook
mogelijkheden. Een 1303 is uitgesloten.
Je moet, omdat je dan enkel een Volkswagen kenteken hebt, langs de
RDW keuring eens de wagen rijvaardig is.

Je zal misschien denken wat weet die Belg ervan :roll: , maar wij laten
bijna wekelijks omgebouwde Kevers keuren bij de Nederlandse RDW.

Mvg, Willy
1302 chassis:
Afbeelding

Een 1302 chassis is identiek aan een 1303 gaat dus nooit lukken. Een
gewone automaat kever op basis van een 1300 kan wel. houdt dus
rekening met een 1200/1300 of 1500 chassis.

Overigens een pendelasser is vrij makkelijk om te bouwen naar IRS je
moet alleen de IRS armen hebben van een 1302/1303 of automaten
bodem, en een mal om de beugels erin te lassen.

en het moet ten alle tijden een chassis zijn voor 1973 anders is er geen
keuring mogelijk ivm eisen die vanaf dat jaar werden gesteld aan de
auto's waar een bonito nooit aan kan voldoen.

Ik weet niet waarvoor je je bonito gaat bouwen, dagelijks vervoer
gewoon voor de fun om op het circuit te rijden. eigelijk als je hem voor
de fun bouwt dan kun je gewoon een pendelasser nemen. bijkomend
voordeel de pendelas bakken zijn stukken sterker dan een homokoneten
bak volgens mij kun je tot 150pk een standaard pendelasser zat
gebruiken met versterkte deksels moet je nog een 30 verder kunnen.


Groeten Wilmer
Gerrit H schreef:Hou de Bo's aan het rollen !!
Op zwenkwielen mag dat ook :D

Gebruikersavatar
Kikker
Clublid
Clublid
Berichten: 732
Lid geworden op: ma apr 09, 2007 11:52 pm
Locatie: Lommel

Bericht door Kikker »

Hoi Jelle en Romy,

Welkom op't forum hier.
Laat maar wat foto's zien, dat ziet iedereen graag :lol:
En maak een mooi verslag van de restauratie als het kan.
Klik op foto voor onze bonito-weblog
Afbeelding

Gebruikersavatar
gigawebs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 86
Lid geworden op: do mei 19, 2011 1:09 pm
Locatie: Weesp
Contacteer:

Bericht door gigawebs »

Waarom kan die na 75 niet door apk/rdw komen?

Enige eisen die ik tegen kom die vanaf 75 ingaan zijn van binnenuit verstelbare linkerbuiten spiegel; nja oke, dat vereist nog even wat handigheid. En gordelplicht, maar ik was sowieso al niet van plan een auto zonder gordels te maken.
En vanaf 75 moet ie voldoen aan de uitlaatgassen eis, maar dat moest ie dan als kever toch ook al, dus zou die gewoon moeten halen..?

Willy
Forum lid
Forum lid
Berichten: 37
Lid geworden op: di mar 29, 2011 10:17 pm
Locatie: Pulle-Zandhoven

Bericht door Willy »

Vanaf '76 is het moeilijker om een Kever omgebouwd te laten keuren. Dit is verband met de Typegoedkeuring.
Een ouder chassis is geen enkel probleem. Tenzij je het probleem vind om bvb ruitensproeiers en andere nu zo normale zaken te hebben, dan neem je een chassis van voor '73.

Een 1302 chassis is aan te passen als je toch kiest voor IRS achter, een 1303 niet. Een automaat Kever is moeilijk te vinden, vandaar dat wij mogelijkheden gezocht en gevonden hebben. Als je een standaard pendelas chassis wil aanpassen naar IRS moet je hiervoor zeer bekwaam zijn, wil je geen Bonito die voor geen meter baan houdt.

Mvg, Willy

Gebruikersavatar
gigawebs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 86
Lid geworden op: do mei 19, 2011 1:09 pm
Locatie: Weesp
Contacteer:

Bericht door gigawebs »

Willy schreef:Vanaf '76 is het moeilijker om een Kever omgebouwd te laten keuren. Dit is verband met de Typegoedkeuring.
Maar wat is er dan precies moeilijker? Ik kan er niets over vinden?

snader
Forum lid
Forum lid
Berichten: 70
Lid geworden op: wo jun 23, 2010 10:27 pm

Bericht door snader »

@willy: je hebt het erover dat je een 1302 onderstel kunt aanpassen maar een 1303 onderstel niet? het zijn toch dezelfde onderstellen of zie ik nu iets over het hoofd?

Gebruikersavatar
gigawebs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 86
Lid geworden op: do mei 19, 2011 1:09 pm
Locatie: Weesp
Contacteer:

Bericht door gigawebs »

Hierbij eindelijk wat foto's:

Afbeelding
Op deze oprit staat hij al 30 jaar...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Gerrit
Site Admin
Site Admin
Berichten: 510
Lid geworden op: wo feb 28, 2007 4:59 pm
Locatie: Stramproy

Prachtige Bo !

Bericht door Gerrit »

Dit lijkt een heel mooi bouwproject !
Hoe is het nou mogelijk dat er geen kenteken bij zit ?
Helemaal gebouwd en niet laten keuren ?
Kenteken kwijt ?
Maar je weet nog wel welk kenteken ?
Zo ik op deze foto's kan beoordelen zit er alles bij !
Aan de buitenzijde zitten alle onderdelen zoals het hoort bij een type 2
Het zou zelfs nog een type 3 kunnen zijn ( zelfde als 2 maar dan 5 cm hoger)
Chassis hoeft misschien niet waardeloos te zijn.
Die bodemplaten kun je vervangen.
Zitten alle metertjes in het dashboard ?
Wel een volledig strippen en herbouw noodzakelijk
En voorzichtig met de strip van de ramen zie zijn zeldzaam.
En eerst opkrikken en oude kever wielen er onder anders beschadig je de velgen.

Bert, kun je hem identificeren ?
Let op de rubber motorkap sluitingen dat is niet algemeen en misschien een aanwijzing.
Hou de Bo's aan het rollen !!
Zwenkwiel gebruik slechts tijdelijk toegestaan.

snader
Forum lid
Forum lid
Berichten: 70
Lid geworden op: wo jun 23, 2010 10:27 pm

Bericht door snader »

leuk projectje, wat voor een blok ligt erin? heeft die ovale uitlaatpoorten?

Gebruikersavatar
gigawebs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 86
Lid geworden op: do mei 19, 2011 1:09 pm
Locatie: Weesp
Contacteer:

Bericht door gigawebs »

Het blok is een 356 blok, weet niet precies welke/wat voor.

Hij heeft geen kenteken omdat ie in de jaren 70 is geexporteerd uit Duitsland maar nooit ergens is geimporteerd. Hij bestaat dus als t ware niet.

Dashbord is compleet met alle (originele FT) metertjes. Er zit een scheel interieur bij (staat binnen).

Die ramen word nog een uitdaging inderdaad. Ze moeten eruit, de rubbers zijn meer steen dan rubber. Aan rubbers komen is ook nog een uitdaging.

Maar eerst: een donor kever! Wat is nu het punt na '74 ?
Laatst gewijzigd door gigawebs op zo mei 22, 2011 10:58 am, 1 keer totaal gewijzigd.

snader
Forum lid
Forum lid
Berichten: 70
Lid geworden op: wo jun 23, 2010 10:27 pm

Bericht door snader »

gigawebs schreef:Het blok is een 914 blok, weet niet precies welke/wat voor.
ik weet zeker dat het geen 914 blok is,een 914 blok is een type 4 blok en heeft de uitlaat aan de onderzijde van dekoppen, het ziet er nml meer uit als een 356 blok!

maar als je er van af wilt ik geef je er wel 50 euro voor :wink:

Willy
Forum lid
Forum lid
Berichten: 37
Lid geworden op: di mar 29, 2011 10:17 pm
Locatie: Pulle-Zandhoven

Bericht door Willy »

snader schreef:@willy: je hebt het erover dat je een 1302 onderstel kunt aanpassen maar een 1303 onderstel niet? het zijn toch dezelfde onderstellen of zie ik nu iets over het hoofd?
Ik heb je een PB'tje gestuurd.

De meeste zien hier iets over het hoofd. :wink:
Maar wij hebben dan ook jarenlang ervaring in het gebruik en RDW keuring van kitcars op Kever basis. 8)

Mvg, Willy

Gebruikersavatar
gigawebs
Site Admin
Site Admin
Berichten: 86
Lid geworden op: do mei 19, 2011 1:09 pm
Locatie: Weesp
Contacteer:

Bericht door gigawebs »

snader schreef:
gigawebs schreef:Het blok is een 914 blok, weet niet precies welke/wat voor.
ik weet zeker dat het geen 914 blok is,een 914 blok is een type 4 blok en heeft de uitlaat aan de onderzijde van dekoppen, het ziet er nml meer uit als een 356 blok!
Sorry, mijn fout. We hadden het de hele week over een 914 maar inderdaad, 356, zo'n platgeslagen kever.

Plaats reactie