Opbouw en aanpassingen Friese Bonito

Stel je voor, houdt het up to date en geniet van de reacties van ander gebruikers

Moderators: Burty, Gerrit H

herman
Clublid
Clublid
Berichten: 1153
Lid geworden op: wo feb 28, 2007 10:48 pm
Locatie: ALKMAAR

Berichtdoor herman » za jun 07, 2008 9:05 am

je hebt een euvel gehad met die koppeling ,
waarschijnlijk stond de kabel te trak afgesteld waardoor je het druklager te ver door kon trappen.
Dat houdt het steunplaatje niet op de ouderwetse drukgroep.
Begreep dat je nu een diafragma drukgroep hebt ?
Ook een tip is om op een later tijdstip je bak om te bouwen naar een geleidend druklager, je monteerd dan een andere hevel en een geleide pijp op je bak waar het druklager over glijd zodat deze nooit kan kantelen en je een beter gevoel in je pedaal hebt.Succes nog van de week!!

Gebruikersavatar
Rene
Forum lid
Forum lid
Berichten: 585
Lid geworden op: wo feb 28, 2007 11:48 pm
Locatie: Workum (Friesland)

Berichtdoor Rene » ma jul 21, 2014 12:21 am

Uh, Hallo?

Het is inmiddels 2014. :oops:
Ja na de verhuizing is het een paar jaar stil geweest.
Ik heb besloten om mijn wilde plannen eerst te laten voor wat ze zijn en de wagen gewoon rijdend te maken.
Nu heb ik de draad weer opgepakt en ben weer aan het bouwen.
In Sneek had ik een aantal zaken een beetje afgeraffeld maar dat ben ik nu aan het recht zetten.
Dus de Body is weer van de bodem en ben nu dus de de puntjes op de i aan het zetten.
Afbeelding

Afbeelding

Als eerste had ik het torsie verenpakket niet goed niet goed gemonteerd.
Dit is opgelost.
Ook stonden de torsie platen achter niet gelijk, ook dat is opgelost.
Verder had de vorige eigenaar de kriksteunen deels afgeslepen.
Ook deze heb ik definitief verwijdert (hier gaat de boel als eerste roesten/rotten).

Nu moet het hele chassis nog één keer goed schoon gemaakt en geschuurd worden en dan gaat hij in de epoxy coating.
Ook hebben de achterwielen altijd tegen de spatboordranden aangelopen.
Dit omdat de velg eigenlijk iets te diep is.
Nu weet ik wel dat een andere velg zoeken de makkelijkste optie is, maar ik ga voor de moeilijke.
De velgen wil ik namelijk houden omdat ik ze mooi vind.
Ook wil ik deze diepte houden, dus nu moet er ergens ruimte worden gemaakt.
Dit ga ik doen door kortere asbuizen te plaatsen.
Heb een andere versnellingsbak voor een paar tientjes op de kop getikt met 3 cm kortere assen en buizen.
Afbeelding

Afbeelding
Ook was ik het differentieel nodig van deze bak omdat ik hier nog een aangepaste bak heb liggen van mijn kever.
Deze bak heeft gewoon 4 versnellingen maar de overbrenging is nog veel langer als een standaard lange AT bak.
Wel moet je hem in z'n 3 dan even op toeren jagen maar dan kun je ook aardig snelheid maken. :mrgreen:
Omdat de kever destijds zoveel vermogen had, heb ik het diff er uit geragd.
Afbeelding

Afbeelding

Dus het tandwielen pakket van het ene diff naar het andere over gezet.
Nu is dit weer klaar.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Volgende stap is de rest van de bak voorzichtig demonteren.
Dit moet namelijk ook schoon gemaakt worden en gecontroleerd op schade.
Er kwam namelijk nogal wat gruis met de olie mee toen ik hem aftapte. :scratch:
Dus de bak uit elkaar en de geplastificeerde ETKA tekeningen er maar bij.
Afbeelding

Heb een website gevonden waar je alle exploded views van de VAG groep kunt vinden.
Zal hem hier even delen.

http://www.partscats.info/

Hier staan ook de bestel nummers bij het onderdeel, wel zo handig.
In ons geval gewoon 1200 type 1 aanklikken.

Tot zover.

Groet René 8)
If you can hear yourself screaming, the noise ain`t loud enough

Gebruikersavatar
R de winter
Clublid
Clublid
Berichten: 518
Lid geworden op: zo nov 01, 2009 11:25 am

Berichtdoor R de winter » za jul 26, 2014 10:53 pm

We zien je in budel.
Gr rem :D

Gebruikersavatar
Rene
Forum lid
Forum lid
Berichten: 585
Lid geworden op: wo feb 28, 2007 11:48 pm
Locatie: Workum (Friesland)

Berichtdoor Rene » zo jul 27, 2014 12:52 pm

Hoi Remco,

Budel weet ik niet of ik daar in september heen ga.
Maar Wanroij volgend jaar wel.

Heb gisteren de bodemplaat aan de passagiers kant bijna helemaal blank gehaald.
Hier waren wat luchtbellen onder de lak gekomen.
Had de bodem met Noverox roestomvormer ingesmeerd op een aantal plekken waar het metaal een beetje aangetast was, maar niet verrot.
Dit is waarschijnlijk niet goed geschuurd of iets dergelijks.
Hoe dan ook, het was niet goed. :scratch:

Vandaag zondag, dus even niet te veel lawaai hier in de buurt maken.
Dus even een klusje zoek waar ik geen slijptol bij nodig ben.
Ja Workum is een beetje gelovig stadje en ik woon tussen de bejaarden en gepensioneerden, dus maar een beetje rustig aan op zondag. :wink:
If you can hear yourself screaming, the noise ain`t loud enough

Gebruikersavatar
Rene
Forum lid
Forum lid
Berichten: 585
Lid geworden op: wo feb 28, 2007 11:48 pm
Locatie: Workum (Friesland)

Berichtdoor Rene » wo aug 06, 2014 10:37 pm

Hier een paar plaatjes van wat er aan de passagierskant is gebeurd.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ik had zes jaar geleden de bodemplaten al kaal gehaald en behandeld met verschillende coatings.
Heb destijds kleine ingevreten plekjes behandelen met noverox.
Daarna de bodemplaten spuiten met zinkspray en als extra harde en stevige ondergrond een vol epoxy coating.
Daarna heb ik zwarte 2K lak over het geheel gespoten.

Ergens is er dus iets niet helemaal goed gegaan en kwamen er naar verloop van tijd kleine luchtblaasjes onder de lak waar ik noverox had gebruikt.
Ook is de roest dus op de plekken waar noverox zat terug gekomen.

Nu schijnt dat RX5 en RX10 het wondermiddel is van deze tijd.
Afbeelding
Dus heb van elk een pot gekocht.
RX5 is voor op het blanke metaal.
Je mag het niet direct aanbrengen na het blank maken, maar moet het minimaal 24 uur laten oxideren.
Dit schijn nodig te zijn om het juiste proces op gang te brengen voor de RX5.
Dit moet je twee keer herhalen voordat de RX10 er overheen kan.
Eigenlijk druist het een beetje tegen elke gedachte in om het metaal te laten oxideren.
Normaal wil je er zo snel mogelijk een epoxy coating op spuiten om het af te sluiten zodat het niet weer gaat roesten.

Daarna als de RX5 is aangebracht gaat de RX10 na minimaal 24 uur er op.
De eerste laag RX10 moet voor 50% verdunt worden met RX5.
Voor de tweede laag wordt de RX10 verdunt met 10% RX5.
Nu schijn je een krasvaste laag te hebben die ook steenslag bestendig is.
Ik kan maar één ding zeggen, we zullen het zien.

Verder ben ik ondertussen ook de laadruimte van de T4 aan het betimmeren.
We hebben namelijk de caravan verkocht omdat de autoambulance er achter moet naar de meetings en het circuit in 2015.
Dus nu ben ik de laadbak zo aan het maken dat we er ook een fatsoenlijke slaapplaats van kunnen maken.
Dus geen matrasje op de grond, maar twee lattenbodems waar een goed matras op kan en grote lades onder de bedden.
Ook heb ik bevestigingspunten gemaakt waar ik kastjes aan op kan hangen en er ook weer af kan halen.
In de caravan lag ik gewoon op de ingeklapte tafel, nou dat kon mijn rug niet meer aan.
Dus twee lattenbodems van 80cm breed en 2M lang gaan er nu in.
Dit maak ik zo dat het er ook weer makkelijk uit kan en een gewone laadruimte terug krijg.

Tot zover.

Groet René 8)
If you can hear yourself screaming, the noise ain`t loud enough

Gebruikersavatar
Rene
Forum lid
Forum lid
Berichten: 585
Lid geworden op: wo feb 28, 2007 11:48 pm
Locatie: Workum (Friesland)

Berichtdoor Rene » do okt 02, 2014 8:51 pm

Heb de bodem inmiddels in de lak staan (foto's volgen nog).

Morgen ga ik een 6 cilinder EZ30D motor ophalen van Subaru, (220Pk met japanse ECU).
Deze is niet voor de handel maar gaat onder de plastic achterklep van de Bonito komen. :lol:

Word vervolgt.


Groet René 8)
If you can hear yourself screaming, the noise ain`t loud enough

Gebruikersavatar
Burty
Clublid
Clublid
Berichten: 1034
Lid geworden op: wo feb 28, 2007 6:44 pm
Locatie: Klaaswaal

Blokkie-om

Berichtdoor Burty » do okt 02, 2014 9:40 pm

Doe er gelijk een paar wheelie-bars bij. Die wil zijn voorpootjes wel in de lucht gooien denk ik?

Gebruikersavatar
R de winter
Clublid
Clublid
Berichten: 518
Lid geworden op: zo nov 01, 2009 11:25 am

Berichtdoor R de winter » do okt 02, 2014 9:45 pm

Zeer interessant budel ganger.
Ik heb je met wim wel een beetje gemist.

Gr remko.

Gebruikersavatar
Rene
Forum lid
Forum lid
Berichten: 585
Lid geworden op: wo feb 28, 2007 11:48 pm
Locatie: Workum (Friesland)

Berichtdoor Rene » vr okt 03, 2014 3:53 am

Ja Bert het wordt nu wat interessanter :lol:
Nu eens kijken welke onderdelen er in die pendelasbak gaan komen en tot hoever die belast kan worden.
Wel staat vast dat er een sperdiff in komt en een paar versterkte zijdeksels.
Ook moet er in de bak nog het één en ander aangepast en versterkt worden.
Maar dat besteed ik uit naar iemand die daar meer kijk op heeft.

@ Remco.
Je kunt niet overal zijn.
Maar als ie rijd ga ik vaker naar een meeting (op de autoambulance :wink:) :thumright:
If you can hear yourself screaming, the noise ain`t loud enough

Gebruikersavatar
Rene
Forum lid
Forum lid
Berichten: 585
Lid geworden op: wo feb 28, 2007 11:48 pm
Locatie: Workum (Friesland)

Berichtdoor Rene » za okt 04, 2014 2:42 am

The Beast has arrived.

Ha ha, grote woorden voor zo'n klein mannetje. :lol:
Vandaag even het paspoort opgezocht en de grens van Friesland overgestoken.
De rit ging naar Arnhem en daar stond mijn nieuwe speeltje al in verpakking op me te wachten.
Afbeelding
Ook zaten de uitlaat spruitstukken er bij (dure jongens).
Afbeelding
Verder heb ik er een nieuwe kabelboom bij en een Japanse ECU (licht nog in de auto).
Hier schijnt geen startonderbreking in te zitten.

Zoals eerder al vermeld is het is een Japanse EZ30D motor.
Dit is een 6 cilinder 2999cc boxermotor uit een Subaru Outback.
Volgens de technische specificaties moet de motor 220Pk (161 kW) zijn bij 6000 rpm, en 289Nm bij 4400 rpm.
Dit lijkt mee een mooie start om in 2015 mee te beginnen.
:mrgreen:

Eenmaal thuis het veel te zware kreng er uit getakeld en meteen de flexiplate er afgehaald.
Op zo'n dun stukje aluminium kun je geen motor starten.
Afbeelding

Ik had nog een vliegwiel liggen van de EJ22 en dat past er gewoon op.
Ook het montage patroon van de bouten naar de versnellingsbak is het zelfde als van de EJ motoren.
Wel zitten hier 8 gaten in en bij de EJ motoren maar 4.
Maar het boutpatroon is het zelfde, dus ik kan een aangepast vliegwiel en pasplaat gaan bestellen.

Daarna heb ik m'n zelfgemaakte revisie steun er aangeschroefd en heb hem nu aan de brug hangen.
Op de andere staat nog de EJ20 met aangepaste kabelboom (liefhebbers).
Dus nu kan ik een startmotor gaan monteren en dan kan ik de schaar en tang uit de gereedschapswagen pakken en knippen maar.
Wel zonde van de nieuwe kabelboom, maar meer als het motor management ben ik niet nodig.

Wel moet ik zeggen dat die Japanners ruig te werk gaan.
Ze knippen gewoon de bedrading achter de stekker door, in plaats dat ze hem even uit elkaar klikken.
Nou ja ik zal maar zeggen tijd is geld. :scratch:

Hier nog twee plaatjes van de motor in z'n geheel.
Een beetje vies maar dat los ik wel op als hij eenmaal heeft gelopen.
Lang leve de ontvetter en HD reiniger.
Afbeelding
Afbeelding

Tot zover mijn monoloog.
Wordt vervolgt.


Groet René 8)
If you can hear yourself screaming, the noise ain`t loud enough

lolkama
Forum lid
Forum lid
Berichten: 45
Lid geworden op: vr aug 23, 2013 7:39 pm

Berichtdoor lolkama » za okt 04, 2014 9:57 am

Coooooooooooool

Is zo n ding nog veel zwaarder dan een 2.0 ?

Hou je nog wel wat druk op je voorwielen over of heb je straks altijd een vliegende start :lol:

Binnenkort maar eens live aanschouwen.

Ps. De eerste foto s uit dit topic zijn allemaal weg is wel jammer.

Gebruikersavatar
Wilmer
Clublid
Clublid
Berichten: 718
Lid geworden op: wo feb 28, 2007 10:07 pm
Locatie: Opeinde

Berichtdoor Wilmer » za okt 04, 2014 8:33 pm

Rene tipje... action... dasty geweldig spul om een motor mee te ontvetten...
Gerrit H schreef:Hou de Bo's aan het rollen !!
Op zwenkwielen mag dat ook :D

Gebruikersavatar
Rene
Forum lid
Forum lid
Berichten: 585
Lid geworden op: wo feb 28, 2007 11:48 pm
Locatie: Workum (Friesland)

Berichtdoor Rene » za okt 04, 2014 9:02 pm

@ Leo
Nog niet opgezocht wat hij weegt.
Maar Albert z'n Renault 6 cilinder weegt waarschijnlijk meer.
Is een iets ouder blok vandaar dat ik denk dat daar meer gewicht in zit.

@ Wilmer
Goeie tip, dit ga ik even opzoeken. :thumright:
If you can hear yourself screaming, the noise ain`t loud enough

lolkama
Forum lid
Forum lid
Berichten: 45
Lid geworden op: vr aug 23, 2013 7:39 pm

Berichtdoor lolkama » za okt 04, 2014 9:31 pm

Dasty is wibra flessen van 2,5 liter ongelooflijk goed spul om te ontvetten.

Gebruikersavatar
Rene
Forum lid
Forum lid
Berichten: 585
Lid geworden op: wo feb 28, 2007 11:48 pm
Locatie: Workum (Friesland)

Berichtdoor Rene » zo okt 05, 2014 2:00 pm

He boy's hebben we het nou over het zelfde middel of niet?
Ach wat maakt het uit, heeft moeders de vrouw weer een reden om even te winkelen. :mrgreen:

Ik geloof dat ze wel wist wat of het was.
Ze had iets over een spuitflacon of zo.

Degene waar ik de motor van heb gekocht heeft ook een nieuwe kabelboom voor op de motor geregeld.
Deze die er op zit is nogal ruw ontkoppeld van de auto zal ik maar zeggen.
Dus dat is ook weer goeie service.

Vandaag nog even de hoofdzekeringskast uit de EJ20 kabelboom verwijderen en drie nieuwe zekeringen terugplaatsen.
Als dit klaar is kan hij weer in de verkoop.
Of ik koppel ze, een 10 cilinder boxer. :groep springers:

Wordt vervolgt. 8)
If you can hear yourself screaming, the noise ain`t loud enough


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten