Doet iemand nog wat?

Stel je voor, houdt het up to date en geniet van de reacties van ander gebruikers

Moderators: Burty, Gerrit H

Gebruikersavatar
Rene
Forum lid
Forum lid
Berichten: 585
Lid geworden op: wo feb 28, 2007 11:48 pm
Locatie: Workum (Friesland)

Berichtdoor Rene » za dec 14, 2013 3:56 am

Zo, zal ik ook maar weer eens iets van me laten horen.

Als het morgen regent dan ga ik weer verder met de demontage van de EJ22 (zeg ik al een paar weken). :oops:
Ook heb ik weer een motor met kabelboom en ECU verkocht.
Van een deel van de opbrengst heb ik dit monster aangeschaft.
Hij was iets groter en zwaarder dan ik had verwacht.
Toen ik er naast stond schrok ik er een beetje van.:shock:
Op de foto leek hij toch iets minder groot. :scratch:
Met een vorkheftruck in de T4 geladen en thuis achteruit de loods in gereden en de oprijplaten van de brug maar achter in de bus laten zakken.
Door de oprijplaten dicht tegen elkaar aan te schuiven kon hij de brug opgereden worden.
Waarna ik de brug kon laten zakken en hem er af rijden.
Op deze manier heb ik weer m’n rug kunnen sparen en niet alle buren in de straat uit hoeven nodigen om dat kreng te lossen.
Afbeelding
De machine is van het Amerikaanse merk Hobart.
Hij kan tot 500 Ampère lassen.
Maar je kan hem ook zo ver terug draaien dat je er gewoon blik mee kan lassen.
Ook zit er een losse kast bij waar de draadrol op zit.
Deze kast heeft een slangenpakket van 10 meter en er zit nog eens +/-3 meter slang aan de lastoorts.
Dus met dit kleine karretje achter me aan kan ik de hele loods door wandelen zonder dat grote kreng achter me aan te hoeven slepen.
Nu weet ik ook wel dat ik die 500 Ampère waarschijnlijk nooit nodig ben, maar je weet maar nooit. :wink:
Ik kan in elk geval straks de IRS bevestigingen op een goede manier aan het chassis lassen.

Groet René 8)
If you can hear yourself screaming, the noise ain`t loud enough

Gebruikersavatar
Gerrit
Site Admin
Site Admin
Berichten: 510
Lid geworden op: wo feb 28, 2007 5:59 pm
Locatie: Stramproy

Super mooie las kast !

Berichtdoor Gerrit » za dec 14, 2013 10:55 am

Nu kijken of hij het doet...
En wat kun je hiermee lassen ?
Ook gescheurde motorblokken van aluminium ?
regeling is erg fijn je moet inderdaad blik ook kunnen lassen.

GOED BEZIG ! :)
Hou de Bo's aan het rollen !!
Zwenkwiel gebruik slechts tijdelijk toegestaan.

Gebruikersavatar
Rene
Forum lid
Forum lid
Berichten: 585
Lid geworden op: wo feb 28, 2007 11:48 pm
Locatie: Workum (Friesland)

Berichtdoor Rene » za dec 14, 2013 12:02 pm

Ja hij doet het Gerrit.

Heb gisteren even 10mm staal gelast en dat ging goed.
Ga vandaag even met 0.6/0.8mm auto plaat materiaal testen.

Aluminium weet ik niet, heb ik nog nooit met mig/mag gedaan.
Maar dan moet je ook ander gas en draad hebben (zit er een scheur in het Ford blokje).
Maar misschien ga ik dit binnenkort nog eens proberen.

Ik weet in ieder geval dat ik waarschijnlijk de eerste jaren geen ander toestel nodig heb.
Voordat ik deze heb versleten dan ben ik wel weer een paar jaar verder.
Heb hem van een boer gekocht net als mijn brug destijds.
Dat zijn de plekken waar je vaak de gekste dingen tegen komt. :lol:
If you can hear yourself screaming, the noise ain`t loud enough

Gebruikersavatar
Rene
Forum lid
Forum lid
Berichten: 585
Lid geworden op: wo feb 28, 2007 11:48 pm
Locatie: Workum (Friesland)

Berichtdoor Rene » za dec 14, 2013 5:00 pm

Ook de brandpreventie is weer bijgewerkt. :salut:
Heb nu een Co2 blusser, een Sproeischuim blusser, twee keer een branddeken en natuurlijk de tuinslang.
Ik hoop ze nooit meer nodig te zijn, maar het is een lekker gevoel dat ze er hangen.
De blussers heb ik van een kennis die keurt ze.
En als ze gevuld of vervangen moeten worden dan doet hij dat ook.
In sommige gevallen hebben bedrijven zoveel korting op nieuwe blussers dat ze gewoon nieuwe nemen in plaats van te hervullen.
Nu ben ik de gelukkige eigenaar van opnieuw gevulde blussers en kan ze dus weer een poosje met een gerust hart aan de muur hangen.

Dus mensen kijk eens met andere ogen rond in je werkplaats om te zien of je snel kunt vluchten als de hel losbreekt en of je in geval van nood ook kan blussen.
Ook moet je natuurlijk weten welke blusser je moet gebruiken voor een bepaald type brand.
Met sproeischuim ben je eigenlijk altijd gered.
Een vloeistof brand ( benzine :oops: ) blussen met Co2 of sproeischuim en nooit met water.
Elektra nooit met water maar sproeischuim of Co2.
Is het buiten dan heeft Co2 geen zin, het kan geen zuurstof aan de brand onttrekken.
Nou ja zo kun je nog wel even door gaan.

Waar het om gaat is, hobby is mooi maar doe het op een veilige manier.
Een ongeluk zit in een klein hoekje. :boze springer:
Afbeelding
If you can hear yourself screaming, the noise ain`t loud enough

lolkama
Forum lid
Forum lid
Berichten: 45
Lid geworden op: vr aug 23, 2013 7:39 pm

Berichtdoor lolkama » za dec 14, 2013 9:42 pm

Je bent nog wel bezig dus en heel wat van plan met zo'n groot lasapparaat :shock: Ik meende dat de Bonito van polyester was :lol:

Binnen kort eens even mijn blokje testen ?

Gebruikersavatar
Rene
Forum lid
Forum lid
Berichten: 585
Lid geworden op: wo feb 28, 2007 11:48 pm
Locatie: Workum (Friesland)

Berichtdoor Rene » za dec 14, 2013 10:50 pm

Zo, de werkplaats opgeruimd.
Kan ik in de kerstvakantie weer lekker klussen.

@ Leo.
Moet ik eerst weer een andere Subaru ophalen.
Heb namelijk geen brandstofpomp meer.
Heb ik ook verkocht bij de motor.
Maar er komt binnenkort wel weer één.

Afbeelding
If you can hear yourself screaming, the noise ain`t loud enough

puma1
Forum lid
Forum lid
Berichten: 262
Lid geworden op: wo apr 04, 2007 8:50 am
Locatie: kesseleik

Berichtdoor puma1 » zo dec 15, 2013 10:22 pm

ziet er goed uit die werkplaats nu nog motor en kleur er op
en apk er op dan zien we hem van de zomer in spa Rene

Gebruikersavatar
Rene
Forum lid
Forum lid
Berichten: 585
Lid geworden op: wo feb 28, 2007 11:48 pm
Locatie: Workum (Friesland)

Berichtdoor Rene » zo dec 15, 2013 11:31 pm

Dankjewel Wim.

Ik probeer het een beetje netjes te houden.
Wat betreft binnenkort rijden zit er nog niet in.

Heb ook even geprobeerd dun materiaal er mee te lassen.
Dit ging ook heel goed.
0.8 mm autoplaat materiaal kon ook goed gelast worden.
Heb een proef stukje gedaan van plaatwerk wat ik nog had liggen.
Afbeelding
If you can hear yourself screaming, the noise ain`t loud enough

alberto
Clublid
Clublid
Berichten: 117
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 10:47 pm
Locatie: Almelo

Berichtdoor alberto » di dec 17, 2013 12:27 am

Tjonge wat een ding, heb je het uit een museum gehaald.
Daar kan je complete schepen mee lassen, maar ik vindt het mooi om te zien. Al mijn diverse lasapparaten kan er in.
En kan je vanaf 0.6 lasdraad gebruiken?
Ik ga ervan uit dat het een Mig apparaat is als ik het zo bekijkt.
Mooi lassen kan ie wel.

Succes Albert.

p.s. wanneer denk je de Bo af te hebben?

Röring, D.R.
Clublid
Clublid
Berichten: 33
Lid geworden op: za mar 03, 2007 11:59 pm
Locatie: Amersfoort

Berichtdoor Röring, D.R. » wo dec 18, 2013 12:49 pm

Hoi Rene,
Tis een kerncetrale onder de lasmachines....
Of ik jaloers ben?.....jjaaaaaaaaaa
Veel plezier
Just jazz

Gebruikersavatar
Rene
Forum lid
Forum lid
Berichten: 585
Lid geworden op: wo feb 28, 2007 11:48 pm
Locatie: Workum (Friesland)

Berichtdoor Rene » do dec 19, 2013 4:44 pm

Ha ha dank je mannen. :wink:

@Albert.
Het is een machine uit de jaren 80.
En ja dat is natuurlijk tegenwoordig al weer museum spul. :mrgreen:
Of ik er 0.6 draad mee kan lassen weet ik niet zeker.
Zitten 4 draadgeleidingsrollen op die je om kunt draaien voor een andere maat draad.
Heb nog niet gekeken welke maat dat is.
En het is een mig/mag apparaat.
Als ik wil kan ik er ook nog ouderwets electrode me lassen.


@Just jazz.
Stroom opwekken lukt nog niet echt (nasiballen bakken misschien wel).
Het kost wel een hoop stroom op 32 Ampère vol gas :lol:
Heb hem van een boer gekocht.
Hij was van z'n zoon geweest maar die was al op zich zelf gaan wonen.
Hij kon er niks mee worden omdat er volgens hem te veel instellingen op zaten.
Hij gebruikte gewoon het ouderwetse elektroden apparaat.
Er zat net een nieuw slangenpakket op.
Dit heeft denk ik net zoveel gekost als ik voor het complete apparaat heb gegeven.
€ 250- :duivel: :groep springers:
Koopje van de eeuw. :mrgreen:
If you can hear yourself screaming, the noise ain`t loud enough

Gebruikersavatar
Rene
Forum lid
Forum lid
Berichten: 585
Lid geworden op: wo feb 28, 2007 11:48 pm
Locatie: Workum (Friesland)

Berichtdoor Rene » do dec 19, 2013 5:14 pm

Oh ja Albert wanneer de Bonito klaar is weet ik nog niet.
Ik leg mezelf geen deadline meer op.
Ben thuis nog steeds veel bezig en ben ondertussen onderdelen aan het sparen voor de redelijk extreme plannen die ik heb.
Ook ben ik langzamerhand mijn werkplaats wat aan het voorzien van goed en degelijk gereedschap.
De volgende aankoop wordt waarschijnlijk een grote kolomboormachine met kruistafel.
Dit is allemaal mooi basis materiaal om straks een goede auto te bouwen.
Of hij nog op de weg komt weet ik nog steeds niet.
Wel weet ik dat hij straks heel hard op het rechte stuk moet kunnen.
Daarmee bedoel ik dus 1/4 mijl.
Heb met mijn kever er eens aan mogen proeven hoe het is om dit te doen.
En nu weet ik wat ik wel en niet meer van het kever chassis wil gebruiken.
Wat ik in elk geval niet meer wil gebruiken is de vooras en de pendelassen achter.
Ik weet dat de meningen er over verdeeld zijn, maar met 215Km/u wil ik nooit meer met deze set-up rijden.:shaking:
Dit was de top wat ik met mijn kever durfde te rijden.
Helaas kon de kever nog sneller, alleen was ik de bestuurder op dat moment de beperkende factor. :oops:
If you can hear yourself screaming, the noise ain`t loud enough

alberto
Clublid
Clublid
Berichten: 117
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 10:47 pm
Locatie: Almelo

Berichtdoor alberto » zo dec 22, 2013 1:04 am

Zeg Rene, wat zijn jou extreme plannen dan? Maar degelijk gereedschap dat heb je toch al? Maar het lukt ook wel met goedkopere gereedschap.
Dat is toch geen uitweg om niet aan de Bo te werken? Kom Rene schouders eronder en er tegen aan.
Ook ik heb extreme plannen, maar met mijn standaard gereedschap kom ik ook heel ver.

Ik ben zelf ook druk, maar als het kan dan toch even en bijna elke avond of in het weekend bezig met de Bo.
Ook al heb ik een paar uurtjes over dan ga ik naar de Bo.
Ben onder andere ook bezig met het elektra schema dat ik gebruik van VW Passat.
Bij de dealer heb ik de technische schema's gekopieerd.
Hiermee ga ik de originele zekering kast van bedradingen en relais voorzien. Mocht de Bo ooit storingen krijgen --- wat ik niet hoop ---dan is dat makkelijk om op te sporen.

Terwijl ik met de Bo bezig bent krijg ik ook ideeën om aan de Bo te werken. Zo is binnen goed geïsoleerd en de zekering kast een mooi plekje gegeven achter de bestuurder stoel.
Hoef je niet moeilijk te doen als een zekering of relai stuk is. Ook heb ik naast de voorste stoelen en achter de passagier stoel ruime opberg vakken kunnen creëren.
Binnenkort komt er een elektrische stuurbekrachtiging in.

Zeg Rene, wil jij jou Bo niet in 2015 afhebben?, want dan is het 40 jaar bestaan en dan hoop ik dat de meeste Bo's aanwezig zullen zijn inclusief met Duitsland erbij, dat zal kicken worden. Krijg ik het niet voor mekaar dan verkoop ik de hele bub's, al mijn kwaliteits gereedschappen en vertrekken wij met de noorderzon. :roll: :lol: succes

Gebruikersavatar
albert.vanderveen
Forum lid
Forum lid
Berichten: 54
Lid geworden op: wo feb 28, 2007 10:04 pm
Locatie: Neede

Mijn nieuwe Red9Design vooras

Berichtdoor albert.vanderveen » zo mar 09, 2014 12:11 pm

Helaas wordt de foto niet getoond, maar als je de volgende tekst "http://imgur.com/iPrTXCg" naar je browser kopieert dan zie je het wel ...

[img]http://imgur.com/iPrTXCg[/img]

Gebruikersavatar
R de winter
Clublid
Clublid
Berichten: 518
Lid geworden op: zo nov 01, 2009 11:25 am

Berichtdoor R de winter » zo mar 09, 2014 12:52 pm

Deze bedoel je.....
Ik kon hem niet kleiner krijgen.

(Edit: Burty: "Ik wel, zonder slijptol.....")
Afbeelding

Gr rempi :D .


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast