Megasquirt motor management bij gerrit

Stel je voor, houdt het up to date en geniet van de reacties van ander gebruikers

Moderators: Burty, Gerrit H

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gerrit
Site Admin
Site Admin
Berichten: 510
Lid geworden op: wo feb 28, 2007 4:59 pm
Locatie: Stramproy

Starten nu haast ok en inhouden als warm

Bericht door Gerrit »

Starten heb ik hem nu geleerd.
Eerste start gaat hij lopen maar verliest toeren en slaat weer af of hij blijft lopen.
2e start gaat hij lopen en de stationair regelklep neemt hem dan over en hij blijft lopen.
We reden laatst naar st.Oedenrode en hij loopt nu na weer wat tunen als een speer.
Wat mij opviel was dat hij ook nadat het warmloop programma afgewerkt was goed bleef trekken.
Maaaar als hij echt heet werd ging hij bij flink gas geven veel minder trekken dan toen hij nog niet zo heet was.
Nu denk ik dat dit aan de temperatuur van de inlaat lucht ligt.
Inmiddels heb ik een bak gemaakt die op de throtle pipes is gebouwd.
Met een slang 8 CM doorsnee naar de zij lucht inlaat.
Vanavond voor het eerst gestart.
Bo klinkt heel anders, veel beschaafder met zware brom als ik gas geef niet meer van dat whoea
Ben benieuwd naar de resultaten als hij heet wordt gereden.
Foto's volgen nog.
Er moet nog een slang bij gemaakt worden voor de stationaire klep.
Daarna rondjes om de kerk en verder..

Afbeelding

Afbeelding

De IAT ( inlet air temperature) sensor.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier zien we waar ik deze bak van heb gemaakt.
Epoxy printplaat 2 zijdig


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit materiaal weegt erg weinig en is stevig.
Vraag is nu of het de trillingen van de motor overleeft

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Hou de Bo's aan het rollen !!
Zwenkwiel gebruik slechts tijdelijk toegestaan.

Gebruikersavatar
Gerrit
Site Admin
Site Admin
Berichten: 510
Lid geworden op: wo feb 28, 2007 4:59 pm
Locatie: Stramproy

Toch maar weer gaan tunen...

Bericht door Gerrit »

tuner studio
Programma met automatische tuning mogelijkheid.
Nou als je dat aanzet stopt de Bo na 500 meter compleet.
En dat komt weer door mijn sensoren die niet precies aangeven.
Tunen met dat programma en dan met de hand gaat beter.
Op dit moment heb ik ook bij lagere toerentallen een behoorlijk koppel.
Helaas is de stationaire regel klep weer gaan opspelen.
daardoor heb ik weer start problemen...
Wel weet ik nu dat ik met wat meer proberen een goed resultaat kan krijgen.
Met benzine prijzen die de tank uit rijzen verbruikt de Bo nu meer dan ooit.
Het koud/warmloop programma staat te rijk dat ga ik veranderen.
Daarbij is het zaak dit te tunen op het moment zelf, dus als de motor warmer wordt.
Je hebt dus maar weinig tijd.

De beloning heb ik al bemerkt, bij nat weer in de bocht slipt de Bo dwars over de weg als je niet oppast...
Ook bij droog weer in de bocht maakt hij soms een beetje burnout...

Tot zover de Tune perikelen...
Hou de Bo's aan het rollen !!
Zwenkwiel gebruik slechts tijdelijk toegestaan.

Gebruikersavatar
Gerrit
Site Admin
Site Admin
Berichten: 510
Lid geworden op: wo feb 28, 2007 4:59 pm
Locatie: Stramproy

Verder gewerkt aan de tuning van de Bo

Bericht door Gerrit »

Verder gewerkt aan de tuning van de Bo.
Afgelopen weekend ontdekt dat de IAT eigenlijk helemaal niet werkt.
Inlet Air Temperature sensor.
Ook zit volgens de computer de koelwater temperatuur hoger dan de werkelijkheid.
Na lezen van hele hoofdstukken over tuning toch maar de conclusie getrokken dat ik tot nu toe maar een beetje met de natte vinger heb gewerkt.
Dus R4 ( IAT balans weerstand en R5 ( koelwater ) aangepast.
Temperaturen komen nu redelijk overeen met de werkelijkheid.
Tijdens de werkzaamheden moest de inlaat bak er weer af.
Die was weer een beetje uit elkaar gevallen dus er verstevigingen in gesoldeerd.
Ik tune de Bo nu met de Apple want die batterij gaat veel langer mee.
Het is wel leuk dat hij nu goed rijdt maar volgende punt is het wat zuiniger leren lopen.
De benzine gaat voor de bouwvak over de 2 euro dus ritje Strijen en dan langs de pomp komen en voor de zekerheid maar weer gaan tanken moet afgelopen zijn.
Die IAT gaf aan dat de lucht die binnenkwam -40 graden was.
Dan gaat ie meer brandstof geven.
Sommige mensen die vorig jaar tijdens de meeting Valkenburg achter mij reden hebben dat gemerkt.

Dus volgend weekend zuiniger maken met behoud van vermogen...
Ik ga testen met AFR target tabel.
Kijken of automatisch tunen nu wel werkt.
Hou de Bo's aan het rollen !!
Zwenkwiel gebruik slechts tijdelijk toegestaan.

Fred van Veen
Clublid
Clublid
Berichten: 107
Lid geworden op: za apr 26, 2008 10:22 pm
Locatie: Bovenkarspel

sensor

Bericht door Fred van Veen »

Euh is het echt vloeken in de kerk als ik zeg dat ik één van de sensoren van de subaru (de IAT) heb vervangen door een thermo afhankelijke weerstand met een klein gespecificeerd bereik? Valt weinig aan te tunen, maar ook ik kan heerlijk glijden met het wagentje, maar 1 op 17 is ook goed te doen. Misschien het overwegen waard als je de buitenlucht volgens tabel van je ecu (weerstand bij primaire (ideale) omstandigheden) gewoon naaapt (is dat met drie a's?) levert nooit een probleem op en je kunt starten net als ik met een potmetertje tot je de ideale hebt gevonden. En dan even zoeken naar een ntc (negatief temperatuur coefficient) weerstandje in de door jou gewenste range. Plak in luchtfilterhuis soldeer draadje ecu helemaal happy de peppy!
Niet verder vertellen hoor, ik regel ook het toerental van mijn raam blowertje met weerstandjes..... :wink: Veel plezier met zoeken.

Gebruikersavatar
Gerrit
Site Admin
Site Admin
Berichten: 510
Lid geworden op: wo feb 28, 2007 4:59 pm
Locatie: Stramproy

Fred gaat echt naar de roots

Bericht door Gerrit »

Ja inderdaad meer dan een NTC is het niet.
en die kun je inderdaad ergens simpel in de luchtstroom hangen.
potmetertje ging me nog net te ver en heb de waardes nu redelijk.
Aanstaand weekend als het droog is eens proberen te tunen met ve analyze live in tuner studio.
Tot voor kort ging de Bo dan na 200 meter stilstaan maar ik zal wel weer iets fout doen.
Deze week nog eens goed forums enzo lezen.
Ik weet wel dat de Bo, nu ik er wat serieuzer mee knutsel, veel beter is gaan lopen.
Zowel bij rustig toeren als ook bij harder trekken.
Hou de Bo's aan het rollen !!
Zwenkwiel gebruik slechts tijdelijk toegestaan.

Gebruikersavatar
Gerrit H
Clublid
Clublid
Berichten: 40
Lid geworden op: wo feb 28, 2007 5:26 pm
Locatie: Stramproy

Re: Megasquirt motor management bij gerrit

Bericht door Gerrit H »

Het is nu 2021 en ik ga weer reageren en schrijven.
MS heeft na email van mijn kant aangegeven dat de CPU in mijn megasquirt te langzaam is voor autotune.
reactie van een gebruiker is gewoon zelf tunen naar gehoor en performance.
Vandaag het wegrijden bij de stoplichten aangepakt, hij krijgt nu meer brandstof als e=ik ietsje op het gaspedaal druk.
en zo gaan we verder :b
Hou de Bo's aan het rollen !!
Zwenkwiel gebruik slechts tijdelijk toegestaan.

Robbrecht
Clublid
Clublid
Berichten: 72
Lid geworden op: do jul 11, 2013 3:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Megasquirt motor management bij gerrit

Bericht door Robbrecht »

Als we over 4 jaar 50 jaar bestaan dan graag met 50 stuks (ook uit Duitsland ?) aan de rol !

Plaats reactie