Verbrand Subaru hart gaat open.

Stel je voor, houdt het up to date en geniet van de reacties van ander gebruikers

Moderators: Gerrit H, Burty

Gebruikersavatar
Rene
Clublid
Clublid
Berichten: 585
Lid geworden op: wo feb 28, 2007 11:48 pm
Locatie: Workum (Friesland)

Verbrand Subaru hart gaat open.

Berichtdoor Rene » vr nov 08, 2013 2:55 pm

Goedemiddag Bonito liefhebbers.

Zoals de meeste mensen hier op het forum wel weten is mijn Subaru avontuur op z’n zachts gezegd slecht begonnen.
Nu ben ik soms nogal eens eigenwijs en doe ik dingen waarvan anderen zeggen dat het niet kan.
Ik denk dat dit wel een eigenschap is die je als kitcar bouwer moet hebben om een dergelijk project tot een goed einde te kunnen brengen.
Ondertussen heb ik al een paar Subaru’s gekocht en daar de motor uit gehaald.
Ook gaat het aanpassen van de kabelboom steeds beter en ziet het er netter uit.
Door het verkopen van kant en klare motoren met aangepaste kabelboom, ECU en brandstofpompen probeer ik mijn Bonito project te bekostigen.

Nu ben ik op het punt gekomen om mijn zeldzaam wordende EJ22 uit elkaar te gaan halen en een complete revisie te gaan doen.
Heb deze motoren nog niet eerder uit elkaar gehad, maar zie dit maar als een leer project.
Heb inmiddels enorm veel digitale handleidingen verzameld en Youtube filmpjes met handige Tip&Tricks.

Als eerste heb ik een tweede motormontage steun moeten maken om lekker te kunnen werken.
Op de eerste die ik al had staat vaak een motor die ik voor de verkoop heb.
Op deze steun kan ik de motoren starten en draaiend laten zien aan de geïnteresseerde koper.
Heb dus iets gemaakt dat ik aan de brug kan hangen en dus ook makkelijk weer kan verwijderen.
Op deze manier kan ik het ook op de hoogte zetten die ik prettig vind werken.
Ik hang het dus aan de brug zet er twee lijmklemmen op en het zit muurvast.
De steun verdiend niet echt de schoonheidsprijs maar dat is ook niet belangrijk.
Het moet gewoon sterk zijn en prettig werken.

Aan de hand van foto’s zal ik het één en ander proberen toe te lichten.
Verwacht niet te snel updates omdat vrije sleuteltijd hier erg schaars is.

Hier de steun die is gemaakt van materiaal wat over is gebleven van andere projecten die reeds afgerond zijn.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hier de motor en ontmanteling er van.
Afbeelding
Afbeelding

Hier de merktekens voor de distributieriem.
Met deze merktekens staat alles op tijd.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Daarna het hele inlaat traject verwijdert en de eerste cilinderkop gedemonteerd.
Afbeelding
Afbeelding

Omdat ik wist dat het blok één lekke koppakking had alles toch eens goed bekeken.
Tot mijn verbazing zie ik één of andere siliconeachtige drab.
Dit gebeurd er dus met je motor als je er goedkope oplossingen in gooit wat er niet in hoort.
De waterkanalen gaan lekker dicht slippen.
Afbeelding
Afbeelding

Tot zover, vragen of opmerkingen zijn welkom.
Ook opbouwende kritiek mag gegeven worden.

Groet René 8)
Laatst gewijzigd door Rene op za nov 09, 2013 12:57 pm, 5 keer totaal gewijzigd.
If you can hear yourself screaming, the noise ain`t loud enough

lolkama
Forum lid
Forum lid
Berichten: 45
Lid geworden op: vr aug 23, 2013 7:39 pm

Berichtdoor lolkama » vr nov 08, 2013 8:52 pm

Lekkere bende die oplossingen dus.

Weetje al waarom hij een lekke kop had kon je wat vinden ?

Wat ga je hier nu van bouwen gewoon een normaal blok of kom er nog een turbo op ?

Gebruikersavatar
Rene
Clublid
Clublid
Berichten: 585
Lid geworden op: wo feb 28, 2007 11:48 pm
Locatie: Workum (Friesland)

Berichtdoor Rene » za nov 09, 2013 1:23 pm

Hai Leo,

Ik had er geen startmotor op zitten dus kon ik ook geen compressietest doen.
Heb de startmotor nog wel maar had geen zin om de motor weer van de bok te halen.
Zelf had ik het idee, als ik de koppen er af haal word het me wel duidelijk welke kop lek is.

Wat betreft de plannen met het blok, daar ben ik nog niet over uit.
Ik haal hem eerst rustig uit elkaar en ga alles eens goed bekijken.
Mijn collega die aan Dragraces mee doet heeft uit een 2.2 600+ Pk weten te persen.
Nou is dat in eerste instantie niet de bedoeling, maar het bied dus wel mogelijkheden. :mrgreen:
Het is natuurlijk wel zo dat je dan alleen nog maar de cilinders gebruikt en er al weer andere koppen op moeten en dan nog maar niet te denken aan alle speciaal gemaakte onderdelen die er verder nog in en op komen.
Daarom ga ik denk ik maar voor een normale revisie.
Een ander had het blok na het ongelukje bij het oudijzer gegooid, ik zie leer momenten.
Het lijkt me de ideale manier om de EJ motoren beter te verkennen.
Deze blijft mooi hier op reserve staan voor de Bonito als die weer gaat rijden.
Natuurlijk wil ik graag een STI 286Pk er in, maar misschien eerst hier mee rijden en daarna de STI er in.
De tijd zal het leren, het is maar net welke motor er op dat moment staat als ik aan inbouwen toe ben, dat is het mooie van de EJ motoren er is veel uitwisselbaar.

De reden van een lekke koppakking weet ik niet.
Ik heb de auto destijds zo gekocht.

Als het mee zit heb ik vanmiddag nog even kort tijd om verder te sleutelen.
Dus misschien dit weekend weer meer foto’s van een ontmantelde EJ22.



Groet René 8)
If you can hear yourself screaming, the noise ain`t loud enough

lolkama
Forum lid
Forum lid
Berichten: 45
Lid geworden op: vr aug 23, 2013 7:39 pm

Berichtdoor lolkama » zo nov 24, 2013 11:41 am

Hey Rene,

Hoe is het al weer even tijd gehad om verder aan het blok te sleutelen. De temperaturen dalen nu ik hoop dat je de voegen van je huis erin hebt

Gr Leo

Gebruikersavatar
Rene
Clublid
Clublid
Berichten: 585
Lid geworden op: wo feb 28, 2007 11:48 pm
Locatie: Workum (Friesland)

Berichtdoor Rene » zo nov 24, 2013 4:30 pm

Goede morgen Leo (voor jullie goede middag)

Door alle drukte en slechte weer van de laatste tijd zit nog niet alle voegwerk er in.
Moet nog een klein stukje en dan is het klaar.
Ook ga ik nu drie keer in de week naar de sportschool omdat ik wel heel zwaar begin te worden en een conditie van 0 heb.
Stond laatst in een club te draaien en prime time 2:00 was ik bekaf en de hele hut stond volop te feesten.:oops:
Dit was voor mij wel een teken om iets gezonder te gaan leven.

Maar ik ga straks weer de schuur in en dan weer lekker demonteren en foto’s maken.
Zo heeft een ander er misschien ook nog iets aan.


Groet René 8)
If you can hear yourself screaming, the noise ain`t loud enough

Frans
Clublid
Clublid
Berichten: 203
Lid geworden op: di jun 05, 2007 9:53 pm
Locatie: Een

Computer subaru

Berichtdoor Frans » di dec 31, 2013 1:44 am

Hoi Rene,

Volgens mij heb ik de computer nog van dit blok liggen.
Sterker nog, vanmiddag de beloofde test uit laten voeren ( ja ik weet het het al weer een paar jaar geleden) door Jan uit Gilze.

De computer werkt nog, geeft alleen een foutcode.
Zou kunnen komen doordat jij wellicht een andere luchtmassa sensor hebt.

We moeten maar eens afspreken.

Ik ga weer verder aan de slag met de Bo, heb vandaag bij Jan een kabelboom opgehaald/geruild.

We spreken elkaar...

Frans
Rij nooit harder dan je beschermengel vliegen kan...

Gebruikersavatar
Rene
Clublid
Clublid
Berichten: 585
Lid geworden op: wo feb 28, 2007 11:48 pm
Locatie: Workum (Friesland)

Berichtdoor Rene » vr jan 03, 2014 10:36 pm

He top Frans.

is geen haast bij hoor.
Goed om te horen dat hij bij de brand geen schade heeft opgelopen.
Ik weet dat hij op een goede en veilige plek licht. :thumright:

Dus we spreken elkaar.



Groet René 8)
If you can hear yourself screaming, the noise ain`t loud enough


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten