Voorzitter piest naast het potje

Stel je voor, houdt het up to date en geniet van de reacties van ander gebruikers

Moderators: Gerrit H, Burty

Gebruikersavatar
Gerrit
Site Admin
Site Admin
Berichten: 510
Lid geworden op: wo feb 28, 2007 5:59 pm
Locatie: Stramproy

Berichtdoor Gerrit » zo nov 22, 2009 5:19 pm

Eindelijk een paar foto's !
Best wel problemen met het fordje
Stuurhuis versleten.
Tijdens demontage blijkt ook een gedeelte van de pedaalgroepasbehuizing gebroken.
Wel belangrijk als je met mechanische remmen wilt remmen.

Afbeelding
Pedaalgroep

Afbeelding
Stuurhuis

Afbeelding
Gebroken....

Afbeelding
De andere kant

Afbeelding
Makkelijk demonteren, gewoon de beplating uit de cabine schroeven.

Ahum, makkelijk....
Voor deze demontage moest ik de uitlaat,vooras subframe en alle rem en koppeling stangen losmaken.

Afbeelding
De rose verf is er gekomen toen ik het radiateurblok heb vervangen
Hou de Bo's aan het rollen !!
Zwenkwiel gebruik slechts tijdelijk toegestaan.

Gebruikersavatar
Gerrit
Site Admin
Site Admin
Berichten: 510
Lid geworden op: wo feb 28, 2007 5:59 pm
Locatie: Stramproy

Probleem !

Berichtdoor Gerrit » zo dec 13, 2009 11:13 pm

Het stuurhuis kan volgens een revisie bedrijf in Zeewolde niet meer gerepareerd worden. :cry: :cry: :cry:

Nu ben ik aan het nadenken en ja, ik ken een Bonito/kever stuurhuis. 8)
Dus nagedacht over de draairichting en ik denk dat ik een kever stuurhuis met behulp van een speciaal gemaakte steun wel in het Fordje kan monteren. :roll:
Nu heb ik de volgende vraag aan de lezers van dit forum;
Heeft iemand nog een redelijk stuurhuis ergens in de kast liggen ?
In eerste instantie wil ik het lenen om te passen met een optie op koop.
Ik zoek een huis MET de koppeling en pitman arm.
Hou de Bo's aan het rollen !!
Zwenkwiel gebruik slechts tijdelijk toegestaan.

herman
Clublid
Clublid
Berichten: 1144
Lid geworden op: wo feb 28, 2007 10:48 pm
Locatie: ALKMAAR

Berichtdoor herman » ma jan 04, 2010 8:46 pm

past een engels stuurhuis ook ?
http://www.speurders.nl/overzicht/te-ko ... q=wolfrace+
heb je metteen leuke wielen.
iemand hier uit de buurt heeft toevallig ook een oproep gedaan op marktplaats, zelfde probleem.

Gebruikersavatar
R de winter
Clublid
Clublid
Berichten: 518
Lid geworden op: zo nov 01, 2009 11:25 am

Berichtdoor R de winter » do feb 04, 2010 8:41 pm

rempi
Laatst gewijzigd door R de winter op ma nov 29, 2010 3:03 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Gerrit
Site Admin
Site Admin
Berichten: 510
Lid geworden op: wo feb 28, 2007 5:59 pm
Locatie: Stramproy

Heb een oplossing voor het stuurhuis gevonden.

Berichtdoor Gerrit » do feb 04, 2010 9:09 pm

Ik heb een oplossing voor het stuurhuis gevonden.
De nut en de worm opnieuw maken.
Ik heb al een engels ( rechts) stuurhuis uit engeland binnen.
Maar dat is geheel andersom
Doordat de pitman as daar aan de andere kant staat is de dubbele trapeziumdraad van de worm ook andersom
Nu wordt de worm en de nut opnieuw gemaakt.
Ik laat de worm op de engelse stuuras lassen dan heb ik de originele set altijd nog achter de hand.
Worm en nut worden met CNC bank nieuw gemaakt.
de worm wordt chemisch vernikkeld.
Dit stuurhuis gaat na deze actie nooit meer kapot.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Gerrit op do feb 04, 2010 11:16 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Hou de Bo's aan het rollen !!
Zwenkwiel gebruik slechts tijdelijk toegestaan.

Gebruikersavatar
Gerrit
Site Admin
Site Admin
Berichten: 510
Lid geworden op: wo feb 28, 2007 5:59 pm
Locatie: Stramproy

Metertjes stroom en spanning

Berichtdoor Gerrit » zo feb 28, 2010 9:06 pm

Een regenachtig weekend en een half jaar zoeken op internet resulteert in een werkbaar electrisch systeem in het Fordje.
Op het dashboard ontbraken 2 meters.
De teller,tank en ampére meter verlichting ontbrak.
De laad/ontlaad stroom werd aangegeven met een niet originele meter.
De ontlaadstroom bij dimlicht was veel te hoog.
De dynamo had maar een laadstroom van 4 ampére.
Er zaten geen richting aanwijzer lampen op de voorzijde.
Een uitgebreide zoektocht op internet / Ebay UK van een half jaar resulteerde in:
2x instrument bulb holders.
Amp and petrol gauge.
Na lang zoeken kon ik dus de originele meters kopen.
Bij montage bleek dat de tank meter niet werkte deze heb ik na 2,5 uur opereren weer aan de gang gekregen.
In de meter was een koper draadje zodanig gecorrodeerd dat het gebroken was.
Stroom sterktes
Op aanwijzing van de Pa van Herman heb ik uitgevonden dat je de zgn third brush in de dynamo kunt verstellen zodanig dat de laadstroom veranderd.
Wel fijn aangezien ik tijdens de eerste proefrit al te weinig stroom had voor de ontsteking.
De dynamo levert nu 10 ampére.
Nieuwe richting aanwijzer units nieuw gekocht en gemonteerd met LED's er in.
Als je bij 6 volt LED's monteerd in plaats van lampjes scheelt dat al snel een aantal ampéres.
Zo zitten er nu LED's in de richting aanwijzers op de deurstijl en in de units op de voorzijde.
Om de clignoteur te laten werken ( bimetaal principe ) zitten in de achterlichten wel gewone lampjes en die zijn 6 volt 10 watt.
De koplampen waren 6 volt 40/45 watt.
Wie kent de wet van ohm ?
Die lampen trekken dus bij dimlicht 6,67 ampére x 2 = 13,3 ampére.
Aangezien de dynamo maximaal 10 ampére levert kan dat niet goed zijn.
Dus andere koplampen gemonteerd van 6 volt 20/20 watt.

Het stuurhuis
Afgelopen vrijdag heb ik de stuuras weggebracht voor nhet maken van een copie daarvan op een CNC freesbank.
Zowel het draad gedeelte van de as als de zgn NUT ( moer ) wordt volledig opnieuw gemaakt.
Deze 2 delen worden gemaakt met een voorgeprogrammeerde speling van enkele duizendsten mm
Hierna wordt de schroefdraad via chemisch proces vernikkeld waardoor een slijtvast oppervlak ontstaat.
De nieuwe schroefdraad wordt op de engelse (rechts stuur) stuuras gelast zodat ik altijd nog de oude onderdelen over heb voor als het mis gaat.


Hieronder nog wat foto's :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Vervolg een aanvulling op het stuurhuis verhaal.

Basco in Waalre heeft prima werk geleverd en een speling vrije worm en nut geleverd.
De worm is op de engelse ( rechts gestuurde ) as gelast zodat ik de oude delen gewoon nog heb als reserve ( met de speling... )
De onderdelen zijn met een beetje teflon gesmeerd en hoeven nooit meer gesmeerd te worden.
Ik heb toch maar een partij vet in het stuurhuis gedaan bij de montage voor de lagering.
Hieronder de foto's

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Gerrit op di apr 05, 2011 10:07 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Hou de Bo's aan het rollen !!
Zwenkwiel gebruik slechts tijdelijk toegestaan.

Gebruikersavatar
Nuni
Clublid
Clublid
Berichten: 306
Lid geworden op: vr mar 02, 2007 10:02 pm
Locatie: St Oedenrode

Berichtdoor Nuni » di mar 02, 2010 11:36 pm

Is die asbak ook origineel?

Gebruikersavatar
Gerrit
Site Admin
Site Admin
Berichten: 510
Lid geworden op: wo feb 28, 2007 5:59 pm
Locatie: Stramproy

Helaas zat hij er in

Berichtdoor Gerrit » wo mar 03, 2010 12:10 am

Helaas zat hij er in.
Toen ik deze dame kocht zat hij er al in.
Een soortgelijk asbakje maar dan voor horizontale montage zat in mijn Bo toen ik hem kocht.
Er zitten gaten in het dashboard ( van de Ford )dus hij blijft er in zitten.
Toch is er wel een rook verbod in deze auto.
Nu moet ik nog een oplossing hebben voor het gat wat ik heb overgehouden nadat ik de niet originele ampere meter heb verwijderd...
Wie heeft een 6 volt klokje of nog mooier een toerenteller op 6 volt ?
Hou de Bo's aan het rollen !!
Zwenkwiel gebruik slechts tijdelijk toegestaan.

Gebruikersavatar
Nuni
Clublid
Clublid
Berichten: 306
Lid geworden op: vr mar 02, 2007 10:02 pm
Locatie: St Oedenrode

Berichtdoor Nuni » do mar 04, 2010 3:20 pm

wel moooi zon dashboard met alleen t hoognodige
asbak stuur en km teller

Gebruikersavatar
Gerrit
Site Admin
Site Admin
Berichten: 510
Lid geworden op: wo feb 28, 2007 5:59 pm
Locatie: Stramproy

Beluchting ?

Berichtdoor Gerrit » vr mar 26, 2010 5:48 pm

Nou dat met die beluchting is gelukt, gewoon de voorruit breken ! :groep springers:

Bij aankoop waren de raamrubbers ernstig vergaan.

Afbeelding

Als je het rubber omhoog trok brak het af.
Dit was het geval bij de achterruit en ook bij de voorruit.
Ik heb dus nieuwe rubbers besteld.
ruiten er uithalen was makkelijk gewoon de rand omhoogbuigen en daar brak hij gedeeltelijk door af.
Allebij de ramen gaan er naar binnen toe uit.
Dit is bij latere auto's andersom vroeger ( jaren 70 ) trok ik een ruit er altijd van buiten naar binnen in en zat dan in de cabine en trok met een kabel het rubber over de rand rondom de ruit.
Het was me al opgevallen dat er niet de originele ramen inzaten het zijn allebei gelaagde ruiten.
In 1954 had je nog geen gelaagde ruiten
Ik weet dat zeker want als kleuter zat ik bij mijn oom Bernhard in de auto en die kreeg onderweg van Lathum naar Angerlo een steentje op de ruit van zijn auto en PATS je kon niets meer zien.
Een vuist er door en we hadden weer zicht op de weg.
Het was dus een geharde niet gelaagde ruit.
Verder was zo'n ruit volledig ondoorzichtbaar na het breken omdat er geen zicht zones in waren gemaakt bij het harden.
Later werd er middenin de ruit minder verhit bij het harden.
Die zones kun je overigens meestal met een polaroid zonnebril op prima herkennen.
De achterruit er weer ingezet dat lukte prima.
En je voelt hem al aankomen, de voorruit ging kapot bij het inzetten.
Dus een nieuwe ruit gezocht.
Eerst internet:
Autoglas D&K B.V. tekst uit hun mailtje :
De geschatte prijs van een vlakke gelaagde blanke ruit van 5 mm, zal ongeveer 250 euro excl btw zijn. (wij hebben dan wel de originele ruit of een mal nodig) Deze is dan alleen afgescherpt en zonder gaten/ uitsparingen/ rare vormen.
Levertijd: +/- 2 weken.
Daarna hier in Weert naar AUTOTAAL GLAS, hun email :
Ik heb de prijs voor de ruit ,ik hoop dat je goed op de stoel zit .
De ruit kost 1575.- Excl Btw en 1874.25 Incl BTW ,levertijd is 2 weken hij word dan speciaal voor jou in de UK gemaakt
Dat vond ik te duur.
In ons dorp zit Glas handel Buys.
Daar toch maar heen gegaan en gevraagd of ze zoiets kunnen leveren.
Ja dat kon het kost € 120 en ik kon kiezen gelaagd of gehard.
Toen ik ontdekte, voordat ze hem gemaakt hadden, dat het 6 mm was bleef de pijs hetzelfde !

Afbeelding

Afbeelding

De ruit die ik nu heb is na gesneden vanaf het origineel.
Daarna hebben ze hem extern laten harden.

Buys Glas BV krijgt deze zomer een eigen verhardings oven.
Het is dan ook mogelijk ruiten te buigen.
Deze glashandel kan dus ook de zijruiten van de Bonito leveren !
Hou de Bo's aan het rollen !!
Zwenkwiel gebruik slechts tijdelijk toegestaan.

Gebruikersavatar
Burty
Clublid
Clublid
Berichten: 1034
Lid geworden op: wo feb 28, 2007 6:44 pm
Locatie: Klaaswaal

Ruiten

Berichtdoor Burty » vr mar 26, 2010 7:59 pm

Met de oude Windows had je ook veel meer problemen dan met Windows7®.

Dus ... :shock:

puma1
Forum lid
Forum lid
Berichten: 262
Lid geworden op: wo apr 04, 2007 8:50 am
Locatie: kesseleik

Berichtdoor puma1 » vr mar 26, 2010 8:01 pm

die hebben bij mij in 93 mijn huis voorzien van dubbel
glas echt voor niks bijna
maar auto ruiten is en raar verhaal
bij ris in horn kost een vooruit van een 12 m p6 coupe 90euro
moet je hem van een sedan 5mm hoger voor de bo 250euro

herman
Clublid
Clublid
Berichten: 1144
Lid geworden op: wo feb 28, 2007 10:48 pm
Locatie: ALKMAAR

Berichtdoor herman » vr mar 26, 2010 11:27 pm

hay Gerrit,
toch wel even je raamrubber en sponning met amber van valvoline ingespoten?
Glijd lekker en maakt alles later lekdicht.
Ook trek je dan je vouwtjes uit je rubber.
Carglass maakt ook raampjes ,
alleen de merkjes geven problemen op bij de harderij in Best :wink:

Gebruikersavatar
Gerrit
Site Admin
Site Admin
Berichten: 510
Lid geworden op: wo feb 28, 2007 5:59 pm
Locatie: Stramproy

Goeie tip !

Berichtdoor Gerrit » za mar 27, 2010 1:51 pm

Nee die had ik niet.
wel beetje zuurvrije vaseline gebruikt.
Maar de ramen moeten er nog een keer uit als ik de hemel ga vervangen.
Nu ga ik de pedaalgroep afbouwen.
Ik moet de koppeling en rem stangen nog aansluiten.
Uitlaat ga ik ook iets doen met meer demper.
Eigenlijk zit ik te wachten op mijn nieuwe stuurhuis onderdelen.
Dan kan ik gaan rijden.
Als het geheel dan functioneerd kan ik aan de overige punten gaan werken.
Ik heb me onder voorboehoud al opgegeven voor De Landdag in Altweerterheide.

Carr glass zal wel een hogere prijs tellen dan Buys wan Buys is eigenlijk een groothandel.
Dus voor vlakke ruiten ga ik naar Buys.
Hou de Bo's aan het rollen !!
Zwenkwiel gebruik slechts tijdelijk toegestaan.

Gebruikersavatar
Gerrit
Site Admin
Site Admin
Berichten: 510
Lid geworden op: wo feb 28, 2007 5:59 pm
Locatie: Stramproy

Even warm draaien

Berichtdoor Gerrit » ma jun 21, 2010 11:08 pm

Zojuist het fordje even warm laten draaien.
Het stuurhuis heb ik enige maanden geleden bij Basco in Waalre gebracht.
Of beter alleen de versleten onderdelen en de engelse stuuras.
Ze gaan de Nut en de schroefdraad opnieuw maken.
Het eerste idee was om in de nut de draad te vernikkelen
Er zit dan meer materiaal op waardoor de speling minder wordt.
Toch wordt nu zowel de draad als de nut opnieuw gemaakt.
Bij http://www.bascobv.nl/ vonden ze dat beter.
De draad wordt dan op een oppervlak toch vernikkeld waardoor de 2 verschillende materialen niet meer op elkaar in vreten.
Elke maand bel ik met Basco en hoor dan de vorderingen die ze maken
Er zijn inmiddels tekeninge gemaakt nadat het werkstuk is opgemeten.
Daarna kunnen ze het in de cnc freesbank inprogrammeren waarna die het werkstuk maakt.
Ik heb begrepen dat ze voor de schroefdraad zelfs speciaal gereedschap moeten maken.
Kan ik me wel iets bij voorstellen als je zo'n lang stuk grove draad moet maken in zo'n smal gat ( voor een beitel )
Het grootste probleem is het feit dat het dubbele draad is.

Als het werkstuk klaar is wordt de draad op de engelse stuuras gelast waardoor ik de originele onderdelen nog steeds heb.


Nou ja de oude dame en ik wachten geduldig op het resultaat.
Hou de Bo's aan het rollen !!
Zwenkwiel gebruik slechts tijdelijk toegestaan.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten