Opbouw en aanpassingen Friese Bonito

Stel je voor, houdt het up to date en geniet van de reacties van ander gebruikers

Moderators: Gerrit H, Burty

Gebruikersavatar
Rene
Clublid
Clublid
Berichten: 585
Lid geworden op: wo feb 28, 2007 11:48 pm
Locatie: Workum (Friesland)

Berichtdoor Rene » wo dec 24, 2014 2:57 am

Ok hier ben ik weer.
Het leek alsof het stil was hier in Workum, maar niets is minder waar.
Ik dacht een stap vooruit te doen met de H6 Subaru.
Helaas het werden er drie achteruit.
Na de motor op de bok te hebben geschroefd en een compressie test te hebben gedaan, was ik enorm teleurgesteld.
Van de 6 cilinders had er maar één 10 bar compressie (dit was ook nog aan de lage kant).
De rest had maar 2 of 4 Bar.
Dus ik dacht, misschien door het zoute water op zee een beetje aanslag op de kleppen.
Misschien sluiten ze niet goed, helaas ook dit was goed.
Had het bekeken via de in en uitlaat poorten.

Nou dan ben je de sigaar als je dit nieuwe type 6 cilinder wil demonteren.
Hier zitten namelijk 2 kettingen op die in een aparte bak met olie draaien los van de rest van de motor.
Bij de voorloper EG33 had je nog gewoon een riem die over poelies liep.
Dit was 100 keer makkelijker.
Voordat ik de cilinderkoppen kon verwijderen Moest dus eerst die hele zooi er af.
Die hele meuk zit met iets meer dan 45 a 50 boutjes er voor op geschroefd. :x
Bedenken die Japanners ook nog even dat niet alle boutjes even lang moeten zijn (e*kels). :boze springer:
Als dit na een middagje stoeien er eindelijk af is kun je gelukkig de koppen er af halen.
Ook hier was niets te zien van lekkage.
Niet bij de koppen of de pakkingen.
Dus nog maar een stap verder, de zuigers er uit.
Ook dit is geen makkelijke klus.
De middelste zuiger kun je alleen er uit krijgen door het klipje van zuigerpen te verwijderen met een heeeele lange punt tang.
Niet in de handel te krijgen alleen als speciaal gereedschap bij Subaru. :thumbdown:
Dus ik naar de ijzerwaren zaak er stukjes massiefrond gehaald.
Toen de handvaten van een punt tang geslepen en de stukjes rond met een lengte van 30cm er weer aangelast.
Nu lukte het wel.
Toen alle zuigers er uit waren kon ik nog steeds niets van slijtage vinden.
De hoongroeven zaten nog steeds in de cilinder alsof hij nog maar net gehoond was.
Nergens geen spoor van slijtage te vinden, niet in de cilinders of op de zuigers.
Wel heb ik het idee dat hij een keer warm is geweest omdat de olieschraap veren er flink aangekoekt in zaten.

Als je de zuigerveren in de cilinder stopt en de opening er tussen meet met de voelermaat is dit nog precies volgens fabriekspecifikatie. :scratch:
De opening mag 0.20mm zijn tot maximaal 1.0mm.
Dit is dus netjes 0.20mm.
Ook de timing van de ketting was goed en heb een uitlitertest gedaan op de koppen om te zien of de kleppen goed afsloten.
Ik weet het niet meer, alles is nu weer netjes schoon en hij gaat weer in elkaar.
Oh ja, even een pakking zetje halen voor de complete motor is geen aanrader.
Van een gewone EJ 4 cilinder motor rond de €200-.
Voor deze moet ik ongeveer 5 dagen bij de baas werken.
Maar ook dat heb ik toch maar gedaan.

Morgen verder.

Hier nog een paar plaatjes van dat veredelde keverblokje.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
If you can hear yourself screaming, the noise ain`t loud enough

Gebruikersavatar
Rene
Clublid
Clublid
Berichten: 585
Lid geworden op: wo feb 28, 2007 11:48 pm
Locatie: Workum (Friesland)

Berichtdoor Rene » wo dec 24, 2014 9:55 pm

Vandaag weer lekker in de werkplaats bezig geweest.
Gisteren alle zuigers met zuigerveren en olieschraapveren schoongemaakt.
Ook alle passingen nagemeten.

Vandaag alle zuigers weer terug geplaatst.
Pfff. wat een werk.
Stalen zenuwen moet je hebben en een hoop geduld.
Een 4 cilinder is makkelijker.
Maar goed, ze zitten er weer in.
De cilinderwanden goed in de olie gesmeerd en de zuigers ook.
Daarna de zuigerpen ook even lekker ingevet en plop alles ging lekker in elkaar.
Daarna de borgclipjes, gek word je er van.
Bij de middelste cilinder is slecht bij te komen.
Zaklampje er bij en lekker je zelf in het licht zitten.
Maar na wat prutsen met m'n zelfgemaakte tangen is het gelukt.

Vannacht weer lekker plaatjes draaien en morgen kerst vieren bij de schoon familie.
De Kerstman die bij ons thuis is geweest had het dit jaar goed met me voor.
Heb een aantal stukken luchtgereedschap gekregen en bakjes met veerringetjes in verschillende maten.
Benieuwd wat het morgen weer wordt.

Dus later in de week weer een update van de verdere opbouw van de EZ30D.
Afbeelding
Afbeelding

Prettige kerstdagen. :santa: :rendeer:



Groet René 8)
If you can hear yourself screaming, the noise ain`t loud enough

lolkama
Forum lid
Forum lid
Berichten: 45
Lid geworden op: vr aug 23, 2013 7:39 pm

Berichtdoor lolkama » do dec 25, 2014 1:45 pm

Het was idd stil in Workum hoorde alleen wat hersens kraken.
Hoop dat je de compressie terug vind, juni komt snel dichtbij :shock:

Gr Leo

Gebruikersavatar
Rene
Clublid
Clublid
Berichten: 585
Lid geworden op: wo feb 28, 2007 11:48 pm
Locatie: Workum (Friesland)

Berichtdoor Rene » do dec 25, 2014 2:58 pm

Vertel mij wat. :scratch:

Maar ik dacht dat je tegen me sprinten wou, dus hoe ver ben je. :mrgreen:

Deze kerstvakantie kunnen we een aardige slag maken.
In mijn geval hoop ik de motor weer helemaal in elkaar te hebben en aan de bak te bevestigen.
Dan de kabelboom er aan en kijken of hij starten wil.

:salut:
If you can hear yourself screaming, the noise ain`t loud enough

lolkama
Forum lid
Forum lid
Berichten: 45
Lid geworden op: vr aug 23, 2013 7:39 pm

Berichtdoor lolkama » do dec 25, 2014 6:51 pm

Weet je al wat de regelgeving is voor de sprint ?

Wordt krap voor mij maar de body op de bodemplaat is zo gedaan maar zeker niet apk waardig.

Gr Leo

Gebruikersavatar
Rene
Clublid
Clublid
Berichten: 585
Lid geworden op: wo feb 28, 2007 11:48 pm
Locatie: Workum (Friesland)

Berichtdoor Rene » do dec 25, 2014 8:58 pm

APK Voor mij ook niet (trailer queen).
En met de waterkoker achterin val je sowieso in de hoogste klasse.
Maar dan maak je nog steeds kans.
De speedster van Stefan ( Hyfly ) met z'n turbo EA motor kwam vorig jaar ook niet goed van z'n plek.
Dus een hele snelle motor zegt niet altijd wat.

Zal eens contact met Paruzzi opnemen hoe dit zit qua regels.
Als het goed is doen zij de keuring.

:salut:
If you can hear yourself screaming, the noise ain`t loud enough

herman
Clublid
Clublid
Berichten: 1144
Lid geworden op: wo feb 28, 2007 10:48 pm
Locatie: ALKMAAR

Berichtdoor herman » vr dec 26, 2014 4:27 pm

Rene ,
het aangrijppunt van de koppeling bij een turbo motor zal toch ergens anders liggen dan bij je zescilinder die een schop krijgt van je vrouw.
Wil je een turbo motor lekker snel weg krijgen dan denk ik snel aan een dubbel koppelings- plaat systeem , gecombineert met sliks .
Of een ultra korte 1 versnelling plaatsen, dit om hem aan het rollen te krijgen en dan op naar een langere twee en drie.
Maar goed, wil je concurrentie niet te veel helpen.
Al vindt ik de tweetraps turbo's die ik af en toe vervang wel erg leuke dingen.
Laag start toerental en ongelooflijk veel koppel en toeren bereik.

Gebruikersavatar
Rene
Clublid
Clublid
Berichten: 585
Lid geworden op: wo feb 28, 2007 11:48 pm
Locatie: Workum (Friesland)

Berichtdoor Rene » vr dec 26, 2014 8:34 pm

:twisted: :thumright:
Blijft leuk spul he.
Leo (lolkama) liet me laats een plaatje van zijn compressor zien.
Dit wil hij op z'n 2.0 Subaru schroeven (bang dat hij het niet gaat winnen :mrgreen:).
Ben benieuwd of dit wat te doen is zonder verdere motor bewerkingen.
Ben echt nieuwsgierig wat dit extra op gaat leveren. :scratch:

Vandaag even een uurtje de werkplaats in geweest en de watergekoelde oliekoeler terug geplaatst en één cilinderkop.
Helaas moest ik daarna al weer stoppen omdat we met ons gezinnetje gingen karten en lasergamen in Leeuwarden.
Was een leuk uitstapje, en pappa was natuurlijk de snelste en met lasergamen ook de meeste punten. :lol:
Vannacht weer plaatjes draaien dus morgen weer verder met de motor.

Iedereen nog een prettige 2e kerstdag. :santa:



Groet René 8)
If you can hear yourself screaming, the noise ain`t loud enough

Gebruikersavatar
Rene
Clublid
Clublid
Berichten: 585
Lid geworden op: wo feb 28, 2007 11:48 pm
Locatie: Workum (Friesland)

Berichtdoor Rene » ma dec 29, 2014 10:14 pm

Vanmiddag weer even met de EZ30D bezig geweest.
Als eerste moest ik nieuwe vloeibare pakking scoren.
Even langs de plaatselijke Fiat garage geweest :oops: om te kijken wat ze allemaal hadden.
Deze man heeft een soort van winkeltje er bij met dit soort spullen en olie, etc, etc.
Toen gaf hij me een soort van spuitbusje met vloeibare pakking er in.
Had het nog nooit eerder gezien, maar ik dacht proberen.
Afbeelding
Het is wel wat duurder, maar wel de moeite waard.
Er moet nogal wat gedaan worden met deze vloeibare pakking, niet omdat ik te krenterig ben om nieuwe pakkingen te kopen, maar dat is standaard bij deze motoren.
Die grote distributiekast die er op geschroefd zit is voor 90% met vloeibare pakking afgedicht.

Heb de motor gisteravond met het vliegwiel op de werkbank gelegd.
Ik moest namelijk 15 O-ringetjes plaatsen en daarna de onderplaat met die plak pakking er op leggen en vast schroeven.
Afbeelding
Had nog even een groot stuk karton gepakt bij het demonteren met globaal de vorm van sommige onderdelen er op.
Er zitten namelijk veel boutjes bij die niet dezelfde lengte hebben.
Op deze manier weet je pressies waar elk boutje weer terug geschroefd hoort te worden.
Afbeelding
Ook moest ik nog een stukje gereedschap zelf maken om de timing van de Vier nokkenassen goed te zetten.
Dit gaat namelijk nogal strak door de hydraulische klepstoters.
Dus wat je niet hebt maak je zelf.
Afbeelding
Afbeelding
Het verdiend niet de schoonheidsprijs, maar is wel electief. :wink:
Daarna de hele distributie set er weer opgezet en gekeken of alles op tijd stond.
Afbeelding
Toen de motor weer van de werkbank getakeld (220kilo) en weer aan de motormontage beugel gehangen.
Overal een dikke klets olie opgespoten, startmotor er aan geschroefd en gekeken of er nu wel compressie was.
En wat denk je, joehoe gelukt. :duivel:
Wat nu precies de reden is geweest geen idee, maar heb nu weer compressie.
Nu nog alle deksels er weer op plus olie en het spruitstuk er op en dan zit hij weer helemaal in elkaar.
Afbeelding
Afbeelding

Groet René 8)
If you can hear yourself screaming, the noise ain`t loud enough

Gebruikersavatar
Rene
Clublid
Clublid
Berichten: 585
Lid geworden op: wo feb 28, 2007 11:48 pm
Locatie: Workum (Friesland)

Berichtdoor Rene » di dec 30, 2014 11:21 pm

Vandaag even een rustige dag gehad.
Ben maar een uurtje in de werkplaats geweest.
Heb de kleppendeksels gestraald en voorzien van hittebestendige lak.

Zo waren ze.
Afbeelding

En zo zijn ze nu.
Afbeelding
Afbeelding


Nu het voorste deksel nog netjes maken.
Afbeelding

Morgen verder.



Groet René 8)
If you can hear yourself screaming, the noise ain`t loud enough

alberto
Clublid
Clublid
Berichten: 117
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 10:47 pm
Locatie: Almelo

Berichtdoor alberto » do jan 01, 2015 3:26 pm

Hoi Rene,

Voordat je de motor uitelkaar gehaald hebt, heb je deze testen wel gedaan?
Is tijdens de compressie meting wel met voldoende toeren gedraaid.
En als dat wel zo is, heb je niet wat olie in de cilinders gedaan om te kijken of het misschien aan de kleppen kan liggen.
Hoe worden jouw kleppen bediend?
Met plaatjes of hydraulisch?

Succes Albert

alberto
Clublid
Clublid
Berichten: 117
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 10:47 pm
Locatie: Almelo

Berichtdoor alberto » do jan 01, 2015 3:34 pm

Rene,

Vergeet mijn bericht, had niet tussen de foto's gelezen.
Pas later, ik vindt het wel mooi een motor van binnen te zien.
Ik heb van veel merken de motor open gehaald, maar nog nooit van Subaru.

Maar je bent wel goed bezig.

Gebruikersavatar
Rene
Clublid
Clublid
Berichten: 585
Lid geworden op: wo feb 28, 2007 11:48 pm
Locatie: Workum (Friesland)

Berichtdoor Rene » do jan 01, 2015 4:08 pm

Dankjewel voor het meedenken Albert.

Ik sta ook een beetje voor een raadsel waarom ik nu wel compressie heb.
Maar ik heb besloten er niet langer over na te denken daar krijg je alleen maar hoofdpijn van.

Wat betreft Subaru had ik ook nog niet eerder open gehad, dus ik dacht laten we meteen het vervelendste model maar open trekken.
Alles wat er na komt kan alleen maar makkelijker zijn (grapje). :mrgreen:
Ik had weinig andere keus, behalve het ding aan de kant gooien en er nooit meer naar om te kijken.
Maar dat zou ook een beetje jammer zijn van zo'n motor.

We zien wel hoe het verder vordert.
Vandaag ook even een klusje aan Priscilla's auto gedaan die ik helaas niet af kan maken omdat de winkels dicht zijn :boze springer: , dus nu weer verder de grote distributiedeksel blank maken.
Met een beetje geluk vandaag ook nog in de hittebestendige lak.

Groet René 8)

Oh ja, iedereen een gelukkig nieuwjaar. :biertje:
If you can hear yourself screaming, the noise ain`t loud enough

Gebruikersavatar
Rene
Clublid
Clublid
Berichten: 585
Lid geworden op: wo feb 28, 2007 11:48 pm
Locatie: Workum (Friesland)

Berichtdoor Rene » vr jan 02, 2015 1:42 am

Hmmm, 0:35 uur.
Net uit de werkplaats en nog even snel een update plaatsen.

Heb de distributiekap goed glad gekregen en hier en daar wat oneffenheden weg moeten vijlen, slijpen, polijsten, noem maar op.:?
Daarna nog de laatste stukjes vloeibare pakking verwijdert en toen een flinke scheut ontvetter en op.

In de werkplaats was het natuurlijk veel te koud om te spuiten, maar dit toch gedaan.
Materiaal warm stoken met de heat gun daarna snel een laagje spuiten en toen snel naar de warme keuken gebracht.
Dit heb ik enkele malen herhaald vanavond.
Moeders-de-vrouw was er niet echt van gecharmeerd en zij dat het stonk in de keuken. :mrgreen:

Hoe dan ook, ik heb de deksel mooi in de lak gekregen en op een gegeven moment was hij zelfs droog genoeg dat ik hem kon monteren.

Zo was hij.
Afbeelding

En zo is het geworden.
Afbeelding

Daarna gemonteerd en 59 boutjes op moment vast trekken.
Afbeelding
Afbeelding

Weer een stap dichterbij het eindresultaat.
Nu snel nog even het laatste nieuws op TV kijken en dan op bed. :slaap:

Groet René 8)
If you can hear yourself screaming, the noise ain`t loud enough

Gebruikersavatar
Rene
Clublid
Clublid
Berichten: 585
Lid geworden op: wo feb 28, 2007 11:48 pm
Locatie: Workum (Friesland)

Berichtdoor Rene » vr jan 16, 2015 10:44 pm

Het was even weer stil hier, maar dat betekend niet dat ik stil heb gezeten.
Heb heel even een griepje gehad, maar heb daarna weer de motor verder opgebouwd.

Als eerste heb ik eens onderzocht waar dit potje in de brandstofleiding voor was.
Afbeelding
Het zit niet tussen de aanvoer of de retour van de brandstof.
Dit is iets waar eventuele dampen af worden gevoerd terug naar de tank.
De leiding komt via het inlaatspruitstuk naar dit potje en gaat dan terug naar de tank.
Nu wou ik graag weten wat er in dit potje zat omdat die k*t Japanners de leiding pal boven dit potje doorgeknipt hebben en ik er dus geen slang op kon bevestigen.
Dus de slijptol er ingezet omdat ik er nu ook niets meer mee kon.
Afbeelding
Afbeelding
Geen idee wat dit voor functie heeft, maar volgens mij kan ik hem gewoon op de tank aansluiten en er tussenuit laten.
Als iemand er een ander idee over heeft dan hoor ik het graag.

Daarna het inlaatspruitstuk er weer op gezet en alle stekkers en slangetjes aangesloten.
Afbeelding
Daarna vandaag de motor van de zelfgemaakte revisiebok gehaald die aan de brug hing
Heb hem nu op de testbok getakeld waar ik normaal motoren op kan laten draaien.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Nu breekt het moeilijkste gedeelte aan.
Ik kan de kabelboom aansluiten en zoeken wat het verschil is tussen de Japanse ECU en de Amerikaanse kabelboom.
Heb al een lijstje gemaakt met draden die omgepint moeten worden die niet overeen komen.
Ook moet ik nog kijken hoe het zit met het gedeelte van de startonderbreking.
Er is mij verzekerd dat de Japanse ECU niet met startonderbreking werkt.
Maar waarschijnlijk zitten er wel stekkers en bepaalde routes in de Amerikaanse kabelboom die wel met startonderbreking werken.
Dus zoeken, zoeken, Zoeken. :oops:

Tot de volgende keer.


Groet René 8)
If you can hear yourself screaming, the noise ain`t loud enough


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten