Opbouw en aanpassingen Friese Bonito

Stel je voor, houdt het up to date en geniet van de reacties van ander gebruikers

Moderators: Gerrit H, Burty

Gebruikersavatar
R de winter
Clublid
Clublid
Berichten: 518
Lid geworden op: zo nov 01, 2009 11:25 am

Berichtdoor R de winter » zo okt 05, 2014 5:06 pm

Dan heb ik nog wel 80m2 betonklinkers liggen om in het vooronder te knallen.
Ge ben goe bezig man.

Gr RA :D

puma1
Forum lid
Forum lid
Berichten: 262
Lid geworden op: wo apr 04, 2007 8:50 am
Locatie: kesseleik

dusty

Berichtdoor puma1 » zo okt 05, 2014 6:47 pm

hier word dusty
met de doos ingekocht supper ontvetter gebruik het al 10 jaar

herman
Clublid
Clublid
Berichten: 1144
Lid geworden op: wo feb 28, 2007 10:48 pm
Locatie: ALKMAAR

Berichtdoor herman » zo okt 05, 2014 9:07 pm

500lbs geven ze aan voor de motor als gewicht,
dit is 226,7 kg.
Gewicht is zonder olie, koelvloeistof en uitlaat neem ik aan.
Type vier met originele koeling , uitlaat en olie is 175 kg.
Kever met kachelpotten en uitlaat 115 kg.

herman
Clublid
Clublid
Berichten: 1144
Lid geworden op: wo feb 28, 2007 10:48 pm
Locatie: ALKMAAR

Berichtdoor herman » zo okt 05, 2014 9:18 pm

Albert ze v6 is opgebouwt uit alu en is licht, 175 kg ledig gewicht.
Vermogen en koppel is wat minder met 2,4 ltr .
De iets later geproduceerde 2,8 ltr turbo in de renault 25 trok er een stuk meer aan.
Een kennis van me heeft ook zoiets in ze bus type drie,
Renault Alpine turbo met vijf bak met sper uit de alpine,
ding trok een stuk sneller op dan me ex werkgever ze Alpine.
Motor was nabewerkt in Leiden en met een super klinkende Devill uitlaat.

Gebruikersavatar
Rene
Clublid
Clublid
Berichten: 585
Lid geworden op: wo feb 28, 2007 11:48 pm
Locatie: Workum (Friesland)

Berichtdoor Rene » zo okt 05, 2014 9:40 pm

Hé, Herman was even stil, maar heeft z'n huiswerk ondertussen goed gedaan. :lol:
Had wel al in de gaten dat ie rond de 200 Kg zou zitten.
Als ik het zo lees is het ongeveer 1Pk per kilo.
De EJ20 Motoren kun je bijna alleen tillen als je je even goed kwaad maakt.
Maar deze ging echt niet. :oops: :evil:

@ Renco.
Ik weet dat ik straks waarschijnlijk met de gewicht verdeling aan de gang moet, maar om er nu direct 80M2 klinkers in te gooien gaat me net weer iets te ver.
Dan weet ik ook zeker dat ik die 220Pk nodig ben om van z'n plek te komen. :wink:

Voor alle liefhebbers van Dasty, bedankt voor de info.
Hier wat info voor de mensen die het net als mij niet kende.
http://www.dastyitaly.it/ol/det_prodotto.asp?ID=55

Groet René 8)
If you can hear yourself screaming, the noise ain`t loud enough

Gebruikersavatar
Rene
Clublid
Clublid
Berichten: 585
Lid geworden op: wo feb 28, 2007 11:48 pm
Locatie: Workum (Friesland)

Berichtdoor Rene » zo okt 05, 2014 11:48 pm

Kan iemand mij ook vertellen of ik de twee dempers nodig ben straks als hij onder de Bonito komt.
De uitlaat zoals hij nu is komt tot halverwege de bodemplaat.
Dit geeft problemen met de bodemvrijheid.
Heeft het een negatief effect als ze er tussenuit gaan of misschien na de katalysator komen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ook moet de katalysator een slag omgedraaid worden.
De lambda sensor steekt ook te hoog tegen de bodemplaat aan en beperkt me nu in hoogte van het ophangen van de uitlaat.
Heeft het een negatief effect als deze er tussenuit gaat of leeg gemaakt wordt.
Afbeelding
Afbeelding

Later ga ik dan op een andere plek wel weer een einddemper plaatsen waar ik wel ruimte heb.
Ben dus benieuwd wanneer ik vermogen of koppel verlies of misschien zelf winst kan maken als ik de pijpen een stuk inkort met misschien een lege katalysator.

Hoor graag alle meningen die op waarheid berust zijn. :wink:


Groet René 8)
If you can hear yourself screaming, the noise ain`t loud enough

Gebruikersavatar
Rene
Clublid
Clublid
Berichten: 585
Lid geworden op: wo feb 28, 2007 11:48 pm
Locatie: Workum (Friesland)

Berichtdoor Rene » zo okt 05, 2014 11:49 pm

Bedenk me net één ding.
De lambda sensor kan die eigenlijk wel op de kop gemonteerd worden.
Ik zie ze eigenlijk altijd gewoon rechtop gemonteerd of horizontaal.
Vervuilen ze misschien snel op de kop en geven dan misschien geen goede waarde meer aan.
Ook hier hoor ik graag iets van jullie over.

Groet René 8)
If you can hear yourself screaming, the noise ain`t loud enough

herman
Clublid
Clublid
Berichten: 1144
Lid geworden op: wo feb 28, 2007 10:48 pm
Locatie: ALKMAAR

Berichtdoor herman » ma okt 06, 2014 7:22 pm

Rene,
de 3 katten er tussenuit verwijderen,
de lengte van de pijpen hetzelfde houden en laten samen komen rechts naast de versnellingsbak in een demper die geschikt is om de grootste klappen eruit te halen, dan een gat in de pijp na die demper en daar de lambda sonde monteren en dan een einddemper eraan die gevuld is met hitte bestendig materiaal, zoiets als een formule 3 wagen.
Lambda sonde is nooit op ze kop omdat je dan de sonde erg moeilijk kan vernieuwen.

Gebruikersavatar
albert.vanderveen
Clublid
Clublid
Berichten: 54
Lid geworden op: wo feb 28, 2007 10:04 pm
Locatie: Neede

Berichtdoor albert.vanderveen » di okt 07, 2014 11:27 am

Rene, of de lambda-sondes er tussenuit kunnen hangt helemaal af van welke computer je gebruikt, als dat de originele is waar de lambda-sondes ook in de kabelboom zitten, dan kunnen ze er niet zomaar tussenuit gelaten worden, want dan gaat de computer een soort noodloop (indien voorzien) gebruiken en krijg je nooit het volle vermogen eruit, er zijn mensen die je wel zouden kunnen helpen om dit toch te bewerkstelligen ...

Albert.

alberto
Clublid
Clublid
Berichten: 117
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 10:47 pm
Locatie: Almelo

Berichtdoor alberto » do okt 09, 2014 10:36 pm

Wist niet dat er zoveel belangstelling in de Subaru blokken zijn.
Dacht dat ik een van de weinige ben dat met een Sub.blok bezig is.

Want ik had in het verleden een EJ20 G blok 4 cil. gekocht van een Impreza met standaard in Europa 221 pk. Deze blok had ik destijds via Staarman gekocht een bedrijf dat Japanse motoren uit Japan haalde. Volgens hun is deze blok 265 pk.

Inmiddels heb ik sinds kort een Impreza Twin Turbo EJ205 met 320pk uit Japan laten komen, mooie blok nou nog inbouwen.


:roll: :D

Gebruikersavatar
Rene
Clublid
Clublid
Berichten: 585
Lid geworden op: wo feb 28, 2007 11:48 pm
Locatie: Workum (Friesland)

Berichtdoor Rene » do okt 09, 2014 11:10 pm

Hé Albert. :salut:

Was het jouw ontgaan dat ik al een poosje bezig ben met het klaarmaken van EJ20 motoren voor VW gebruik. :wink:
Ik denk vanavond of morgen staat er hier op het forum weer één te koop.
Geen turbo en ook geen DOHC, maar gewoon een EJ20 SOHC.
Dit zijn wel de meest verkochte motoren in de jaren 90 en de betrouwbaarste.
De 2.2 SOHC begint zelf al zeldzaam te worden.

Twinturbo is ook leuk, maar je blijft toch altijd met dat gat zitten tussen het inkomen van de twee turbo's.

Eerste jaar wordt voor mij gewoon rijden en kijken of alles technisch voor elkaar is, dan een compressor er op of een grote turbo.
Moet me nog even verdiepen in dit type blok wat er zoal mee wordt gedaan.
Maar de bassis heb ik in elk geval.
Had liever een EG33 gehad (is ook een 6 cilinder), maar dit was het koopje van de eeuw. :lol:

Hoop snel weer iets van je project te zien.
Oh ja we zouden nog steeds een keer afspreken, bah schiet er steeds bij in. :scratch:

Groet René 8)
If you can hear yourself screaming, the noise ain`t loud enough

alberto
Clublid
Clublid
Berichten: 117
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 10:47 pm
Locatie: Almelo

Berichtdoor alberto » ma okt 13, 2014 11:16 pm

Hoi Rene,

Eindelijk weer tijd om op de Bo site te kijken.
Kom net van de Bo weg om het één en andere te passen en te meten.
Veel denkwerk, veranderingen, zelf ontwikkelen en weer opnieuw beginnen. ik wil het in één keer GOED af maken dan later SPIJT van te krijgen, want alles ligt toch uit elkaar.
Dat snel in mekaar flansen daar hou ik persoonlijk niet zo van.

Rene, ik ga ervan uit om gelijk met een krachtiger motor te beginnen.
Je gebruik toch niet het totale vermogen, maar als er een uitdager bij de stoplichten staat te joelen met zijn wagen dan wil ik wel van bil gaan.
Het uiterlijk van mijn Bo zal ook een krachtiger uitstraling krijgen.
Wat betreft de Sub. motoren deze zijn aangepast aan zijn vermogen.
Niet voor niks worden deze motoren in de cross wereld gebruikt.
Het is zelfs zo dat wanneer een Subaru met krachtige motoren naar Nederland komen de pk's word afgeknepen.
Dat is ook mijn reden dat ik mijn motor uit Japan laat komen.
Wat betreft dat turbo gat, deze kan je eruit halen door aanpassingen.

Zelf heb ik nog een EJ20G blok liggen met standaard 211 pk. (geknepen)
Deze blok is compleet met bedradingen en water gekoelde lucht filter.
Zal het eens op markplaats zetten.

Rene, je mag best eens langs komen om het te bekijken.

Succes met je project,

Albert.

Denken, is zo buitengewoon vermoeiend dat velen de voorkeur geven aan oordelen.

:? :scratch:

Gebruikersavatar
Rene
Clublid
Clublid
Berichten: 585
Lid geworden op: wo feb 28, 2007 11:48 pm
Locatie: Workum (Friesland)

Berichtdoor Rene » zo okt 26, 2014 3:10 pm

Ha ha, je lijkt wel een filosoof. :lol:

Had eerst ook de bedoeling om mijn auto direct helemaal tiptop klaar te maken.
Maar aangezien ik er alleen maar mee het circuit en dragstrip op ga, zijn de plannen aangepast.
vandaar dat ik even bij de basis blijf en ga kijken hoe de auto gaat rijden en presteren.
want een circuitauto blijf je toch alleen maar bijstellen en aanpassen.

Wat betreft een keer naar Almeloooo :mrgreen: komen, dat gaan we zeker eens een keer doen.
Volgens mij heb ik je nummer nog ergens in een PBtje staan.


Groet René 8)
If you can hear yourself screaming, the noise ain`t loud enough

lolkama
Forum lid
Forum lid
Berichten: 45
Lid geworden op: vr aug 23, 2013 7:39 pm

Berichtdoor lolkama » zo nov 23, 2014 10:23 am

Hoi Rene,

Als je een lamba sonde aan de onderkant plaatst kan deze vol condens lopen daarom zit hij bovenop. Hij moet droog blijven.

Gr Leo

Gebruikersavatar
Rene
Clublid
Clublid
Berichten: 585
Lid geworden op: wo feb 28, 2007 11:48 pm
Locatie: Workum (Friesland)

Berichtdoor Rene » zo nov 23, 2014 5:50 pm

Ok, is me duidelijk. :thumright:
If you can hear yourself screaming, the noise ain`t loud enough


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten