Opbouw en aanpassingen Friese Bonito

Stel je voor, houdt het up to date en geniet van de reacties van ander gebruikers

Moderators: Gerrit H, Burty

Rene
Clublid
Clublid

Opbouw en aanpassingen Friese Bonito

Berichtdoor Rene » di apr 15, 2008 10:37 pm

Zo vandaag weer lekker bezig geweest (heerlijk zo.n weekje vrij met dit weer).
Heb het dashboard op het gedeelte van de klokken strak gekregen en gaten op de nieuwe plaatsen voor de klokjes gemaakt.
Deze even proef gepast en het aangepaste stuurkolom van de siërra er ook even in geprakt.
Morgen nog een paar massa-aansluitingen op het nieuwe ophangframe van de stuurkolom lassen en dan kan die ook in de lak.

Ook zijn Wilmer en ik zondag even naar Ingen geweest om onze nieuwe Kleppen op te halen.
Wilmer had een voor en achterklep en ik alleen een nieuwe voor.
Ziet er goed uit en hebben ook weer een hoop info opgedaan daar.
Als het zo door gaat zit er eind mei een APK op en kan ik gaan test rijden.
Ik denk dat deze week ook de nieuwe kabelboom van een buggy er in gaat en dan later voor de extra dingen een aparte kabelboom maken die los van de belangrijke bedrading komt.
En als alles dan naar m’n zin is dan gaat pas de definitieve kleur er op.
Tot zover dag 2 van m’n weekje vrij.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Rene op zo apr 12, 2015 8:00 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Rene
Clublid
Clublid

Berichtdoor Rene » wo apr 16, 2008 10:22 pm

Vandaag het subframe er onderweg gehad om er een extra steun voor de neus aan te maken.
Dit is helaas nog niet klaar dus ook nog geen plaatjes.
Morgen is er weer een dag (vol zonneschijn hoop ik).

Rene
Clublid
Clublid

Berichtdoor Rene » do apr 17, 2008 11:03 pm

Nou die week vrij die ik had begint al aardig op te raken.
Het is al donderdag en ik had nog zo veel in het hoofd om te doen.
Gelukkig is het subframe nu klaar en zit net in de zinkspray.
Het was even puzzelen hoe ik het met het trekoog zou doen, maar heb daar nu ook de oplossing voor gevonden.
Ik heb een kokerprofiel voor onder het subframe gelast dit profiel valt net achter de rand van de neus en kan dus nergens achter blijven haken.
In dit profiel heb ik twee gaten van 10mm geboord waar ik een speciale trekoog aan kan bevestigen.
doormiddel van twee hiervoor gemaakte borgpennen word dit trekoog onder de wagen gemonteerd.
Aan het eind van deze pennen moet ik nog een gaatje boren om er een sluutpennetje door te steken voor als ik afgesleept moet worden (hoop dat ik hem nooit nodig ben).
Zo dat was dag vier van deze week vrij.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Rene
Clublid
Clublid

Berichtdoor Rene » do apr 17, 2008 11:17 pm

Wat ik me eigelijk net afvraag, hoe hebben andere Bonito rijders het afsleep gedeelte geregeld?
Of hebben sommige niets onder hun auto.
En daar komt ie weer, is het een APK vereiste?
Nou ik hoor het nog wel eens.

Groetjes René.

herman
Clublid
Clublid

Berichtdoor herman » vr apr 18, 2008 9:18 am

Oei,
1 gevaarlijke gek kan meer vragen dan tien wijzen kunnen beantwoorden.
Moet ik nazien.
Mijn trekpunt is afkomstig uit een Renault.
Deze lange bout met oog schroef je in een draadgat in het subframe.
Heb dus dan ook alleen voor een sleepoog.
Volgens mij is dit in Duitsland ook wettelijk verplicht.
Ziet er weer goed uit bij je.
Als je dit leest zit ik in Emmen , bij de VW BUSCLUB.
Weer even wat anders.

Rene
Clublid
Clublid

Berichtdoor Rene » vr apr 18, 2008 10:48 pm

Bah, het is vandaag al weer vrijdag.
De week is om gevlogen en moet het straks weer doen met een paar uurtjes voor of na m’n werk met het werken aan de Bonito.

Vandaag het subframe er weer onder geschroefd en met de stuurophanging aan het werk geweest.
Heb aan de stuurophanging een paar massapunten gelast en een grote massalip aan de onderkant van de bevestigingskoker die op de tunnel komt.

Ik zag net dat ik al veel plaatjes heb geplaatst.
Dus ik maak ze wel een beetje kleiner om een beetje zuiniger met de webspace om te gaan.
Ik hoop dat de plaatjes een beetje informatief zijn en andere bouwers ook op ideeën brengt hoe zij dergelijke problemen op kunnen lossen.

Op naar de zaterdag.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Burty
Clublid
Clublid

De plaatjes

Berichtdoor Burty » zo apr 20, 2008 10:07 pm

Hoeft niet René,

Hoe ze maar in dezelfde maat. Het kan zijn dat de pagina wat trager opbouwt. Ik denk dat meer detail belangrijker
is dan de snelheid waarmee het op het beeld verschijnt.

Goed bezig trouwens!!

Rene
Clublid
Clublid

Berichtdoor Rene » di mei 13, 2008 11:31 pm

Hier weer een klein beetje info over mijn project dat ik mee probeer te nemen naar het vijfentwintigjarig jubileum van Budel.
Ja je leest het goed, ik probeer hem als rijdend project naar het zuiden des land te rijden als ik op tijd klaar ben voor de APK.

Ik heb reeds één deur er in, en ook het voor en achterraam met de oude gare rubbers.
Ook is het schuifdakje er weer in gezet voor het ventileren van de warme body volgens de kenners.
Verder is mijn buurman met de nieuwe kabelboom bezig aan te sluiten en dit werkend te krijgen in combinatie met mijn Ford Siërra stuurkolom.
Ook heb ik een harting stekker achterin de motorruimte om de draden zo los van de motor te kunnen koppelen om de body er zo af te kunnen tillen.
En gisteravond hebben we de achterlampen voor het eerst zien branden maar heb daar nog geen foto van.

Hier onder nog even een plaatje van hoe ik hem ongeveer mee ga nemen maar dan wel met deuren.
Dus één stoel en verder kaal.
Hoop dat er meer mensen zo actief bezig zijn om hun auto daar te kunnen krijgen en dat er een goede opkomst van de club zal zijn.
We hebben een stand dit jaar dus zet je wagen er bij en wees er trots op.

Groet René

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Rene
Clublid
Clublid

Berichtdoor Rene » vr mei 16, 2008 3:00 pm

Heb net mijn tankdop + vultrechter binnen gekregen en ingebouwd.
Hieronder een paar plaatjes.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

puma1
Forum lid
Forum lid

Berichtdoor puma1 » vr mei 16, 2008 6:56 pm

mooi maar vergeet de ontluchting niet anders sta je een paar uur aan de pomp hem vol te druppelen zelf meegemaakt bij mijn eerste keer tanken
zat ook geen ontluchting op

Rene
Clublid
Clublid

Berichtdoor Rene » zo mei 18, 2008 2:58 am

Zo er komt een beetje schot in de zaak en het begint al weer op een auto te lijken.
Heb vandaag ook een paar tijdelijke knipperlichten en nummerplaat verlichting gekocht.
Ga daar morgen wel even een plaatje van maken.
Ook heb ik weer een bestelling bij de wel bekende keverboer uit Yerseke geplaatst en hoop dit in de loop van volgende week te ontvangen waar ik ook weer verder mee kan.

Zo ziet hij er op dit moment ongeveer uit.
Afbeelding
Afbeelding

Nuni
Clublid
Clublid

Berichtdoor Nuni » zo mei 18, 2008 9:24 pm

t gaat hard de goede kant op!!

Rene
Clublid
Clublid

Berichtdoor Rene » di mei 27, 2008 12:24 am

Nou weer even een vervolg van het opbouwen van de Bonito en het APK gereed maken voor 25 jaar Budel.
Ik heb als eerste mijn onderste fuseekogelrubbers al weer moeten vernieuwen.
Ik had dus al nieuwe fusees laten persen maar kwam er nu achter dat ze door het verstellen van mijn rijhoogte al waren stuk geknepen.
Dit kwam omdat de standaardrubbers veel te hoog zijn en dus na montage Naar binnen opkrullen waardoor ze dus bij het bewegen van de fuseepen tussen de pen en de gleuf bekneld raken op het hoogste en laagste punt.
Bij Paruzzi hadden ze hier geen verklaring voor, maar na enig speurwerk zag ik dus dat de standaard verlaagde fuseekogelrubbers dus veel hoger zijn dan de vervangende rubbers.
Hoop nu dat de nieuwe rubbers blijven zitten en niet weer scheuren of knellen.

Ook is mijn buurman nog met de kabelboom bezig en gaat morgen hoop ik de laatste hand aan de verlichtingschakeling op het Siërrastuurkolom verrichten.
Dit was niet zo makkelijk als het leek, maar als straks alles werkt heb ik wel mooi alle schakelingen op het stuur.
Ook kan ik degene die een Buggy kabelboom wil kopen om die in de Bonito te leggen dit ten strengste af raden.
Dit om de volgende reden, de kabelboom is aan de voor en achterkant veel te kort en heb dus nog veel draad bij moeten kopen.
Het schema is wel mooi duidelijk, maar als je net als mijn met andere schakelaars gaat werken die minder spanning al zo’n ouderwetse kever trekschakelaar kunnen hebben heb je er ook weer weinig aan en moet je dus ook andere schakelingen met meer relais maken.
Vandaar dat ook dit karweitje een beetje langer duurt.

Verder ben ik nog met een hoop kleine klusjes bezig om hem dus APK waardig te maken.
En heb zondag omdat het niet de hele dag droog was maar de partytent als verlengstuk voor mijn garage gezet.

Ook is Herman is zondag avond nog langs geweest om het hart achter in de Bonito weer mooi aan de praat te maken.
Hij heeft m’n hele elektronische ontsteking uit elkaar gehad en weer goed gangbaar gemaakt.
Om de één of andere vreemde reden liep deze zeer zwaar rond maar draaid nu weer mooi soepel.
Na een aantal zweetdruppeltjes en een beetje kracht zetten ging de ontsteking weer terug in de motor.
Toen waren de kleppen aan de beurt en deze stonden dus ook mooi allemaal te strak.
Ook dit is weer gefikst.
Als laatste kwam toen de afstelling van de ontsteking en carburateurs.
Dit is doormiddel van een stroboscooplamp en vacuümmeters gedaan.
Na dat dit alles was gedaan draait hij weer super (Herman nog bedankt).

Nu nog een vulhals op m’n nieuwe tank lassen, andere koplampen plaatsen,raamstijlen van de deuren plaatsen en de voorklep vergrendeling monteren.

Het word krap, maar we gaan er voor.
Nog twee en halve week voor Budel begint.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Rene op ma jun 02, 2008 9:25 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerrit
Site Admin
Site Admin

Lof voor Herman en René !!!!!!!!!!!!!!!!!

Berichtdoor Gerrit » di mei 27, 2008 7:01 pm

Mooi zoals die jongens elkaar helpen ! :D
Die party tent kun je meebrengen naar Budel... :o
Vrijdag avond een bezoekje brengen aan de Hermelijnstraat Maarheeze ik heb hier nog geen Bo op bezoek gehad... :cry:
Hoe moeten de rolstoelers trouwens nu naar de winkel in Sneek ?
Of blijven ze met open mond bij de Bo van René staan ? :shock:

Prima werk mannen ! :)

En de artikeltjes voor het blad hoeven jullie niet te schrijven die Bo is nu belangrijker. :!:
Ik hoop dat de andere leden wat kunnen schrijven ?? :?:
Hou de Bo's aan het rollen !!
Zwenkwiel gebruik slechts tijdelijk toegestaan.

Rene
Clublid
Clublid

Berichtdoor Rene » za jun 07, 2008 8:27 am

Hallo iedereen.

Ik ben de laatste dagen zeer weinig op het forum geweest omdat ik het erg druk heb met het APK klaar maken van de Bonito.
Ook heb ik een grote tegenvaller gehad.
Op woensdag kwam ik er achter dat m’n drukgroep niet lekker werkte.
Na wat rondvragen kwamen de meeste antwoorden op een verkeerde drukgroep.
Dus met veel tegenzin toch maar de motor er achterweg gehaald.
Toen ik dit gedaan had zag ik dat ik een oude type drukgroep had met drie drukarmen.
Op deze drukgroep zitten veren die om de drukarmen zitten.
Toen ik goed keek zag ik dat deze stuk en er afgesprongen waren.
Ook hing een deel van het diafragma los om de as van de bak.
Deze is nu vervangen voor een nieuwere type met drukvingers die volgens de kenners beter doseerbaar is qua koppelen.
Gisteravond na het werk (late dienst 22:00 uur) de garage weer in gegaan en samen met de buurman de motor er weer in gehangen.
Vandaag alles weer aansluiten en dan snort het hoop ik weer.

Ook wou ik graag een vierkante kentekenplaat achter op mijn auto, maar daarmee word je tegenwoordig even flink doorgelicht!
Toen de man hem aanmelde bij de RDW voor een nieuwe plaat gingen daar direct bellen rinkelen.
Er heeft namelijk nooit een vierkante plaat op gezeten en omdat de wagen sinds 1995 geen APK meer had gehad ging er daar direct een alarm af.
Om de één of andere reden moest ik twee nieuwe platen hebben met nieuwe codes die bij de RDW geregistreerd zijn.
Hoe het nu precies zit snap ik nog steeds niet, maar ik heb nu eerst twee nieuwe gele platen.
Wel een beetje jammer van het geld omdat ik binnenkort weer mijn officiële kenteken terug vraag uit 1968.
Dit heb ik nu nog niet gedaan omdat ik bang was dat ik het anders niet zou redden voor maandag 9-6-2008 APK dag.
Dan heb ik nog twee dagen om eventuele dingetje voor elkaar te maken als hij niet in één keer door de keuring komt.
Ja en als dan alles goed is gaan we met de Bonito en camper naar Budel op donderdag 12 juni.

Afbeelding
Afbeelding