Polyester plakken!

Stel je voor, houdt het up to date en geniet van de reacties van ander gebruikers

Moderators: Gerrit H, Burty

Burty
Clublid
Clublid

Wetenschappelijk blad ...

Berichtdoor Burty » do jul 19, 2007 3:12 pm

Daan,
Ps. zag laatst nog iets in een wetenschappelijk blad, dat alles waar het mee begon (spinnenwebweefsel namaken, waar aramide uit is voortgekomen) nu nog gaat lukken ook!
Dan wordt het dus ECHT belachelijk sterk spul...
Je spreekt dan over 2 laagjes van 0.25mm met wat epoxy wat vergelijkbaar gaat zijn met staalplaat van +2,5mm
...mag zeker ook wat gaan kosten...
Scannen dat artikel/blad lijkt me!

Daan C.
Forum lid
Forum lid

Berichtdoor Daan C. » do jul 19, 2007 5:44 pm

Als, dan wordt dat na de vakantie :P lag op school bij de wetenschapsmagazines.

Had iets te maken met geiten genetisch manipuleren dat die melkklieren die aminozuren aanmaakten die de basis vormen voor spinnenrag. Google eens op Biosteel...dat is waar ze nu dus mee bezig zijn :D
Geen bonito meer; rijdt nu op 2 cilinders.

TerraXY
Forum lid
Forum lid
Contacteer:

Berichtdoor TerraXY » do jul 19, 2007 6:42 pm

Ik heb mijn prijzen voor polyester enz ff teruggezocht:
polyester: 3,33 / kg
harder: 7,86 / l
aramide: 9,60 / m^2
mat 450: 2,25 / m^2

(alle prijzen inclusief BTW! Wel heb ik 1 en ander zelf gehaald)
Just a Bonito is just ONE Bo! Making a GT40 wide body :)

Daan C.
Forum lid
Forum lid

Berichtdoor Daan C. » do jul 19, 2007 7:07 pm

dat zijn leuke prijsjes

ook toevallig epoxy en carbonweefsel prijsjes?

TerraXY
Forum lid
Forum lid
Contacteer:

Berichtdoor TerraXY » vr jul 20, 2007 8:23 am

Daan C. schreef:dat zijn leuke prijsjes
ook toevallig epoxy en carbonweefsel prijsjes?
Met collectieve inkoop kunnen we de prijs drukken :)
Maar Polymat, Harpol, Vos Chemie en Polyservice vond ik zelf te duur. Ik kon betere prijzen bij Duursma en Wilsor maken (wie heeft nog meer namen of weet adressen van producenten?? In Polen moet een grote fabrikant van polyester zitten voor zeer scherpe prijzen; mijn glasmat 450 komt zelfs uit China)
epoxy A 9,28, epoxy B 11,-, carbon heb ik geen prijs op dit moment van.
Geef aan wanneer je het nodig hebt en wat je nodig hebt; ook ik heb dit najaar nog weer materiaal nodig. (Maar dit word niet eerder dan in september) Ik ga er vanuit dat daar 60 a 200 kg polyester (ligt er aan of ik een 2e Bo ga maken of een body tegenkom) en 45 kilo epoxy (A+B)met aramide/carbon en styreen bij zal zitten. Met dit soort orders kan je afspraken gaan maken.
Verder ben ik aan het bekijken of ik mijn eigen kleurpasta ga maken (Ik heb 2 kogelmolens waarin je verf, inkten en kleurconcentraten kan maken) (op die manier kan ik mijn eigen gelcoats en epoxycoats op kleur maken)
Ook ben ik aan het experimenteren met vulstoffen waarbij de prijs van de polyester word gedrukt, de sterkte gelijk blijft of beter word en de bewerkbaarheid van de polyester toeneemt.
Inmiddels heb ik al een partij purschuim op de kop getikt voor modellen maar dit is nog niet genoeg voor een 1-malige Bo mal. (De komende winter word de serre gebruikt om de modellen te kunnen maken en te herbergen)

Burty
Clublid
Clublid

Grote hoeveelheden inkopen.

Berichtdoor Burty » vr jul 20, 2007 9:21 am

Let er wel op dat de houdbaarheid van harsen niet oneindig is.

Uit de inhoud van het vorige bericht blijkt dat er allerlei experimenten gaan plaatsvinden.
Misschien is het een idee om de redelijk strakke Bonito-body die je nu hebt eerst netjes te maken met beproefde,
wellicht iets duurdere, spullen van de Nederlandse markt.
Daar kun je dan een mal van maken, die ook van beproefd materiaal gemaakt is.
Het leuke is dat je dan, naast dat je kunt rijden in een Bonito, dat je een mooi vertrekpunt hebt voor die andere projecten.
Smeer die goede mal dan maar eens in met je eigengemaakte gelcoat met verdunning en je eigengemaakte pigment.
Smeer dan de Poolse hars erin, prak dan de Chinese matten erin.
Ga vervolgens in een hoekje zitten hopen dat het allemaal hard wordt, dat het waterproof wordt of dat het niet verkruimeld
onder invloed van UV.

Laat mij dan maar een paar knaken meer betalen voor ècht spul en enige zekerheid hebben over het eindproduct.

Ik heb overigens wel bewondering voor jouw inzet, maar doe dat op Bonito versie 2,
dan heb je in ieder geval één goed uitgangspunt.

TerraXY
Forum lid
Forum lid
Contacteer:

Re: Grote hoeveelheden inkopen.

Berichtdoor TerraXY » vr jul 20, 2007 1:37 pm

Burty schreef:Let er wel op dat de houdbaarheid van harsen niet oneindig is.

Uit de inhoud van het vorige bericht blijkt dat er allerlei experimenten gaan plaatsvinden.
Misschien is het een idee om de redelijk strakke Bonito-body die je nu hebt eerst netjes te maken met beproefde,
wellicht iets duurdere, spullen van de Nederlandse markt.
Daar kun je dan een mal van maken, die ook van beproefd materiaal gemaakt is.
Het leuke is dat je dan, naast dat je kunt rijden in een Bonito, dat je een mooi vertrekpunt hebt voor die andere projecten.
Smeer die goede mal dan maar eens in met je eigengemaakte gelcoat met verdunning en je eigengemaakte pigment.
Smeer dan de Poolse hars erin, prak dan de Chinese matten erin.
Ga vervolgens in een hoekje zitten hopen dat het allemaal hard wordt, dat het waterproof wordt of dat het niet verkruimeld
onder invloed van UV.

Laat mij dan maar een paar knaken meer betalen voor ècht spul en enige zekerheid hebben over het eindproduct.

Ik heb overigens wel bewondering voor jouw inzet, maar doe dat op Bonito versie 2,
dan heb je in ieder geval één goed uitgangspunt.
Houdbaarheid is bekend, maar ik heb styreen en een koeling dus dit moet geen probleem zijn.
Tav Nederlands spul: Ik zou niet weten wie nog in Nederland gewone polyester of matten 450 maakt. Via de handel heb ik dus nu Poolse polyester en Chinese matten (voordeel van grootverpakking: je ziet nog waar het wegkomt) Ik probeer nu omdat ik nu eigenlijk 200-400 kg polyester nodig heb dit direkt in te kopen.
Jij mag best enkele knaken meer per kg gaan betalen voor HETZELFDE spul als je daar meer vertrouwen in hebt maar je strooit jezelf echt zand in de ogen: standaard polyester komt allang niet meer uit Nederland (DSM maakt alleen nog een paar hoogwaardige polyesters maar daarvan vraag ik me zelfs al af of dat niet middels additieven gebeurd)
In mijn geval lopen de projecten door elkaar en het kan dus best zijn dat mijn 2e Bo wel veel eerder klaar is dan de eerste: Op dit moment ben ik bezig met 4 auto's waarvan ik hopenlijk in de winter 1 klaar heb (ik wil volgend jaar kunnen rijden!) Maar in het najaar krijg ik er in elk geval al 3 projecten erbij dus dat blijft schuiven.
En reken er maar op dat ik geen gelcoat voor een nieuwe auto gebruik :)
Mijn problemen liggen vooral motorisch/technisch :( en tav het goedgekeurd krijgen maar wil dat niet worden het gewoon off-roads ;) (Ik wil toch kunnen driften en draggen en problemen heb je pas al je onverhoeds stil met je auto staat)

Burty
Clublid
Clublid

Zware matten.

Berichtdoor Burty » vr jul 20, 2007 1:54 pm

Matten van 450gr/m^2 zijn de zwaarste die je kunt kopen bij bijv Polyservice.

Daan C.
Forum lid
Forum lid

Berichtdoor Daan C. » vr jul 20, 2007 2:59 pm

ik vind het echt wel tof dat we nu meerderen hebben die hier flink mee bekend zijn, hoef ik zelf de belangrijke beslissingen niet meer te nemen haha. Ik was al van plan om bij wilsor dingen te gaan halen maar tegen de tijd dat ik begin mail ik terraxy gewoon even ofzo :lol:

Voor mij dus voorlopig geen grootinkoop, de hars die ik heb staan is tussentijds alweer onbruikbaar geworden (of misschien nog wel en lekker stroperig, zoals burty zei, voor verticale gedeelten)

Want god weet wanneer ik eindelijk aan mn body toekom!

Maar houd ons aub vooral op de hoogte van alle vorderingen wat betrefd grootinkoop etc!

Rene
Clublid
Clublid

Berichtdoor Rene » vr jul 20, 2007 3:08 pm

Hallo Bonito vrienden,

Ik probeer dit nu de laatste dagen een beetje te volgen maar er word wel een hoop gepraat en geschreven maar zie nog weinig resultaat.
Ben zelf misschien ook niet één van de snelste bouwers maar er worden toch nog wel enkele uren in de week in het project gestoken.
En ja ik ben dan misschien niet met ruimtevaart techniek bezig maar probeer toch een redelijk betrouwbare auto te bouwen die ook voor dagelijks gebruik geschikt is en niet om mee naar Irak tussen de bommen in te rijden .
En natuurlijk kunt je wel dromen van allemaal manieren en materialen om iets moois te maken, maar als je portemonnee of je kennis en ervaring het niet toelaat moet je wel een beetje eerlijk tegen jezelf en anderen blijven en er niet aan beginnen maar neem dan iets wat wel haalbaar is.
En ja dan is die van een ander maar mooier of sneller lekker belangrijk, hij had wel dat beetje extra.

Wat betreft het bouwen van 4 of meer projecten te gelijk, ga eerst eens één wagen proberen klaar te maken.
Heb geen idee hoe iemand anders het doet, maar als ik voor de winter wil rijden dan moet ik nog heel wat dingen afraffelen.
Weet niet of dit is wat je als auto liefhebber graag wilt.

Ben niet een zeer rijk man maar heb financieel niet altijd te klagen en als ik dan toch nog 2 á 3 jaar nodig heb om mijn auto een beetje toonbaar te maken voor hij ook maar een stukje asfalt te zien krijgt krijg ik wel eens een beetje raar gevoel van binnen van die mensen die hardop zitten te dromen maar tot nu toe nog weinig hebben laten zien.
Met dromen wil ik niet zeggen dat dat niet mag want dat is juist belangrijk bij het bouwen maar wees wel een beetje eerlijk tegen jezelf wat haalbaar is.
Want als ik dit stuk op het forum zo lees schijnt alleen de body en de motor de grootste uitdaging te zijn.
Nou ik kan diegene die dat denkt nu alvast beloven dat hem dan nog een grote teleurstelling staat te wachten want een motor hang je er zo aan en een body schroef je er zo op.
Maar dan is bij mij de auto nog lang niet klaar.

M.v.g. René
If you can hear yourself screaming, the noise ain`t loud enough

Wilmer
Clublid
Clublid

Berichtdoor Wilmer » wo jul 25, 2007 5:00 pm

oke het heeft weinig te maken met polyester plakken... maar wou het jullie toch niet onthouden! een filmpje van mijn elektrische ramen!! :D:D

op youtube

ook ff een par closeups van mijn nieuwe rubbers, vindt ze erg mooi passen de rubbers de onderste "raamlikker" die op de deur zit gemonteerd is van een Toyota Corolla van 1985. Deze moest een beetje ingekort worden in de lengte en de rubber in de raamlijst kun je bestellen per meter en past werkelijk perfect!! :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gerrit H schreef:Hou de Bo's aan het rollen !!
Op zwenkwielen mag dat ook :D

Burty
Clublid
Clublid

Fijne rubberen kaplaarzen

Berichtdoor Burty » do jul 26, 2007 9:14 am

Zo Wilmer, dat is mooi materiaal.

Een Corolla uit 1985, je moet er maar tegenaan lopen!
Dat raamlijstrubber kon je kopen per meter; waar??

Wilmer
Clublid
Clublid

Berichtdoor Wilmer » do jul 26, 2007 9:39 am

Hey Burty!

dat raam lijst rubbers heb ik bij partijhandel oldhuis besteld.

de Ruitloper met stof voor 9,50 per meter artikelnr 945.00.401 afmetingen
10x10x5

voordat je besteld kun je ook even een monster bestellen van een
centimeter of 4 geheel gratis en ze sturen het ook nog op dan kun je zelf
even bepalen of het wat is ;)

en dat rubber voor de toyota corolla kun je nog nieuw bestellen (wel prijzig)
maar vond ik het wel waard ipv dat aluminium stripje die bijna iedereen op
de deur heeft geschroeft..... (no offence to others)
misschien zijn er nog wel meer oplossingen, ik ben gewoon naar de sloop
gegaan en deurrubbers bekeken binnen 5 minuten zag ik die corolla staan
of beter gezegt "hangen" op drie hoog je moet gewoon ff geluk hebben 8)
Gerrit H schreef:Hou de Bo's aan het rollen !!
Op zwenkwielen mag dat ook :D

Daan C.
Forum lid
Forum lid

Berichtdoor Daan C. » do jul 26, 2007 1:37 pm

>>Daan C.'s gonna copycat the corolla rubber :twisted:

Edit: vreemd, ik had dus gereageerd toen jij net had gepost met dat het er super uitzag... die zie ik er niet tussenstaan :S

TerraXY
Forum lid
Forum lid
Contacteer:

Berichtdoor TerraXY » do jul 26, 2007 2:29 pm

Daan C. schreef:>>Daan C.'s gonna copycat the corolla rubber :twisted:

Edit: vreemd, ik had dus gereageerd toen jij net had gepost met dat het er super uitzag... die zie ik er niet tussenstaan :S
Indien dit forum gehost wordt door pHpBB dan kan het zijn dat de database nog niet optimaal is: afgelopen donderdag/vrijdag zijn de servers overhoop gehaald: toen miste ik reeds meerdere berichten op mijn eigen forum maar de responstijd van de server is wel verbeterd.