Polyester plakken!

Stel je voor, houdt het up to date en geniet van de reacties van ander gebruikers

Moderators: Gerrit H, Burty

Gebruikersavatar
Wilmer
Clublid
Clublid
Berichten: 718
Lid geworden op: wo feb 28, 2007 10:07 pm
Locatie: Opeinde

Berichtdoor Wilmer » vr jul 06, 2007 9:52 am

klopt Bert, maar het gat is wel op de juiste breedte. Alleen het verdiepte stukje is er af gezaagd. ik zit dus nu nog te twijfelen wat ik zal doen. Ga ik zo'n achterkant maken als Eva

Afbeelding

met de uitlaten dan wel door het polyester heen
of dat ik het orginele klepje er weer in maak.

misschien straks nog ff schuren zit vandaag thuis heb een knie als een kokosnoot :evil: :evil: waarschijnlijk vocht er achter.....
Gerrit H schreef:Hou de Bo's aan het rollen !!
Op zwenkwielen mag dat ook :D

Gebruikersavatar
Burty
Clublid
Clublid
Berichten: 1034
Lid geworden op: wo feb 28, 2007 6:44 pm
Locatie: Klaaswaal

Vocht

Berichtdoor Burty » vr jul 06, 2007 6:26 pm

Zie je nou wel dat osmose besmettelijk is!

Gebruikersavatar
Daan C.
Forum lid
Forum lid
Berichten: 237
Lid geworden op: zo mar 11, 2007 7:11 pm
Locatie: Schiedam

Berichtdoor Daan C. » vr jul 06, 2007 6:44 pm

.............:shock: ..............








:lol:


lol! :D
Geen bonito meer; rijdt nu op 2 cilinders.

Gebruikersavatar
Wilmer
Clublid
Clublid
Berichten: 718
Lid geworden op: wo feb 28, 2007 10:07 pm
Locatie: Opeinde

Berichtdoor Wilmer » vr jul 06, 2007 7:35 pm

:lol: :lol:


ik heb me eigelijk al een hele tijd afgevraagt wat Eva in die achterkant heeft verwerkt een derde remlicht ofzo? (dunne rooie streepje)
Gerrit H schreef:Hou de Bo's aan het rollen !!
Op zwenkwielen mag dat ook :D

herman
Clublid
Clublid
Berichten: 1144
Lid geworden op: wo feb 28, 2007 10:48 pm
Locatie: ALKMAAR

Berichtdoor herman » vr jul 06, 2007 8:36 pm

inderdaad een derde remlicht.
Heb het projekt gezien twee jaar terug .

Gebruikersavatar
TerraXY
Forum lid
Forum lid
Berichten: 200
Lid geworden op: di apr 10, 2007 4:39 am
Locatie: Heiligerlee
Contacteer:

Berichtdoor TerraXY » wo jul 18, 2007 8:26 am

Ik zie dat men nog steeds gelcoates gebruikt.

mijn advies is hier mee te stoppen:

Inmiddels hebben we het alternatief van epoxy (epicoat) die sterker, taaier en niet duurder (dan een gelcoat) hoeft te zijn.
Verder heb je het voordeel dat dit geen parafine bevat zodat hier direkt op door te bouwen is. (op een gelcoat is de aanhechting niet optimaal)

Ik bouw nog steeds het skelet op in polyester-glasvezel om de prijs te drukken maar gebruik als toplaag epoxy (al dan niet gekleurd)
Ook gebruik ik aramide: dit is op zich duurder dan glasvezel maar door de veel grotere sterkte is ook veel minder nodig zodat het netto niet duurder hoeft te zijn.
Laatst gewijzigd door TerraXY op wo jul 18, 2007 1:44 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Just a Bonito is just ONE Bo! Making a GT40 wide body :)

Gebruikersavatar
Daan C.
Forum lid
Forum lid
Berichten: 237
Lid geworden op: zo mar 11, 2007 7:11 pm
Locatie: Schiedam

Berichtdoor Daan C. » wo jul 18, 2007 1:24 pm

maar op epoxy is niet verder te poliesterplakken... daarom is het wel min of meer verstandig om eerst alles met gelcoat te doen en dán pas als alles klaar is een mooi laagje epoxy te spuiten.

toch?

Ps. jij haalt je aramide van...? en dat kost? en jij knipt het met...? En als jij eraan moet schuren, hoe doe je dat? mijn ervaring is dat je dan meer vezels uit je spul trekt en een gigantische pluis maakt dan er iets af te schuren...
Geen bonito meer; rijdt nu op 2 cilinders.

Gebruikersavatar
TerraXY
Forum lid
Forum lid
Berichten: 200
Lid geworden op: di apr 10, 2007 4:39 am
Locatie: Heiligerlee
Contacteer:

Berichtdoor TerraXY » wo jul 18, 2007 2:00 pm

op epoxy hecht polyester ongeveer net zo goed als op een topcoat dus dat zie ik niet echt een probleem (in beide gevallen moet je dus toch eigenlijk terug naar je basislaag) Maar bouw je door in epoxy is dit probleem er niet en met de vezels kun je daarna eventueel weer naar polyester terug.
Maar ik zie epoxy ook vooral als een betere gelcoat voor een vergelijkbare prijs en bij dunne constructies ben je gelijk het probleem van osmose kwijt.

Mijn aramide heb ik uit Wolvega en Biddinghuizen. (namen moet ik ff nakijken) Biddinghuizen was goedkoper maar Wolvega had 1/2 meter breed in de aanbieding. Bij Biddinghuizen had ik al 60 kg polyester en 2,5 liter harder en 40 kilo glasmat dus had ik ook een scherpe prijs :) Overigens: Biddinghuizen had kevlar en bij Wolvega aramide)

Knippen kan met een gewone schaar maar gaat traag. Ik schuur aramide liever niet. Ik slijp met een (diamant)flex en minislijptol.
Just a Bonito is just ONE Bo! Making a GT40 wide body :)

Gebruikersavatar
Wilmer
Clublid
Clublid
Berichten: 718
Lid geworden op: wo feb 28, 2007 10:07 pm
Locatie: Opeinde

Berichtdoor Wilmer » wo jul 18, 2007 4:25 pm

ik repareer mijn koets met polyester en daarna herstel ik de gelcoat met
gewone gelcoat. Vervolgens ga ik hem helemaal in de epoxy primer zetten
dan lijkt mij dat hij erg goed is beschermt. Ik vermijd liever epoxy om de
volgende reden... als epoxy net even iets minder werkt dan polyester dan is
de kans op scheuren bij het gerepareerde deel in de toekomst vele malen
groter. dan is de topcoat maar wat minder sterk ik ben niet van plan mijn
auto langs paaltjes te rijden of er kogels doorheel proberen te jagen :wink:
Gerrit H schreef:Hou de Bo's aan het rollen !!
Op zwenkwielen mag dat ook :D

Gebruikersavatar
TerraXY
Forum lid
Forum lid
Berichten: 200
Lid geworden op: di apr 10, 2007 4:39 am
Locatie: Heiligerlee
Contacteer:

Berichtdoor TerraXY » wo jul 18, 2007 6:42 pm

@Wilmer

Bij reparaties heb je helemaal gelijk temeer daar je ook nog kans hebt op kleur verschil als je epoxy en gelcoat afwisselend gebruikt.
Just a Bonito is just ONE Bo! Making a GT40 wide body :)

Gebruikersavatar
Burty
Clublid
Clublid
Berichten: 1034
Lid geworden op: wo feb 28, 2007 6:44 pm
Locatie: Klaaswaal

Polyester of epoxy

Berichtdoor Burty » do jul 19, 2007 12:21 am

Vele, vele wijze woorden van blanke man.
Wanneer komen er eens wat beelden in dit topic van tenminste één product? De theorie is wel aanwezig.

Show something!

Gebruikersavatar
Daan C.
Forum lid
Forum lid
Berichten: 237
Lid geworden op: zo mar 11, 2007 7:11 pm
Locatie: Schiedam

Berichtdoor Daan C. » do jul 19, 2007 3:03 am

Afbeelding

by zhe weej, kevlar is toch van aramide als wat lexan is van polycarbonaat

(een merknaam van DuPont..en een merknaam van GE)

want kevlar IS aramide (en omgekeerd)
:wink:
Geen bonito meer; rijdt nu op 2 cilinders.

Gebruikersavatar
TerraXY
Forum lid
Forum lid
Berichten: 200
Lid geworden op: di apr 10, 2007 4:39 am
Locatie: Heiligerlee
Contacteer:

Berichtdoor TerraXY » do jul 19, 2007 7:13 am

@Daan
Kevlar is de handelsnaam van Dupont.
Aramide was de handelnaam van Akzo en is nu van Teijen Twaron
In principe zijn het dezelfde vezels. Het wachten is nu op Aramide-2: dit zou nog weer beter moeten zijn!
Tav pictures: moet ik de kevlar/polyester achterzijde van de boot die ik dit jaar onderhanden heb gehad laten zien? :)
@Burty
Ik wou dat ik zo ver was! Voorlopig staan mijn 4 projecten in opslag in een romneyloods in afwachting van het gereed worden van mijn garage.
(Ik zoek nog 1 a 2 autobruggen!)
Just a Bonito is just ONE Bo! Making a GT40 wide body :)

Gebruikersavatar
Daan C.
Forum lid
Forum lid
Berichten: 237
Lid geworden op: zo mar 11, 2007 7:11 pm
Locatie: Schiedam

Berichtdoor Daan C. » do jul 19, 2007 9:02 am

jaaa wij zijn fotogeil :P kom maar op met de pics!

Ps. zag laatst nog iets in een wetenschappelijk blad, dat alles waar het mee begon (spinnenwebweefsel namaken, waar aramide uit is voortgekomen) nu nog gaat lukken ook!

Dan wordt het dus ECHT belachelijk sterk spul...

Je spreekt dan over 2 laagjes van 0.25mm met wat epoxy wat vergelijkbaar gaat zijn met staalplaat van +2,5mm






...mag zeker ook wat gaan kosten...
Geen bonito meer; rijdt nu op 2 cilinders.

Gebruikersavatar
TerraXY
Forum lid
Forum lid
Berichten: 200
Lid geworden op: di apr 10, 2007 4:39 am
Locatie: Heiligerlee
Contacteer:

Berichtdoor TerraXY » do jul 19, 2007 12:21 pm

Daan C. schreef:Ps. zag laatst nog iets in een wetenschappelijk blad, dat alles waar het mee begon (spinnenwebweefsel namaken, waar aramide uit is voortgekomen) nu nog gaat lukken ook!
Dan wordt het dus ECHT belachelijk sterk spul...
Je spreekt dan over 2 laagjes van 0.25mm met wat epoxy wat vergelijkbaar gaat zijn met staalplaat van +2,5mm
...mag zeker ook wat gaan kosten...
Ik had begrepen dat een nieuwe lichtgewicht NAVO helm slechts uit 3 lagen bestaat met epoxy. Ik wil dus mijn bodem en wanden van de auto ook 3 lagen maken en met Lexan glazen en zou ik dan standaard een kogelvrije auto hebben :) (Ik schrijf dit met een smiley maar bedoel het eigenlijk zeer serieus: Ik wil de bodem zelfs eigenlijk landmijn veilig hebben dan kan ik weer veilig naar New York :)
In combinatie met honingraat/triangel techniek zou ik zelfs beduidend sterkere auto's moeten kunnen maken waarbij ik de auto's ook nog eens standaard hoogwaardig isoleer (geeft zelfs een probleem op de voorruit: ik kan mijn voorruit niet ontdooit krijgen: Lexan geleid warme dusdanig slecht dat warme lucht aan de binnenkant niet genoeg is :roll:
Just a Bonito is just ONE Bo! Making a GT40 wide body :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten